Geen instortingsgevaar voor HU-gebouwen

Foto: Herman Stiekema

Met de constructie van de gebouwen van de HU is niks mis. Er bestaat geen instortingsgevaar vanwege ondeugdelijke vloeren, meldt de hogeschool.

Eind mei stortte een groot deel van en parkeergarage van Eindhoven Airport in vanwege een constructiefout, waarbij zogeheten breedplaatvloeren zijn gebruikt. De HU heeft hierop navraag gedaan over de veiligheid van de betonvloeren van de gebouwen, inclusief de nieuwbouw aan de Heidelberglaan.

Er blijkt geen reden tot ongerustheid. ‘Navraag bij onze architect heeft uitgewezen dat er geen reden is tot zorg, omdat er in de HU-gebouwen een andere betonconstructie in de vloeren is toegepast dan in de parkeergarage op vliegveld Eindhoven’, meldt de hogeschool in een bericht op Sharepoint.

UMC Utrecht
De omstreden breedplaatvloeren zijn wel gebruikt in het Hijmans van den Berghgebouw van het UMC Utrecht. Het pand aan de Universiteitsweg in De Uithof is niet gesloten en er is geen reden tot zorg, stelt het UMCU. Maar er wordt wel nader onderzoek verricht om ‘volledig zeker te zijn en aan te tonen dat het gebouw aan alle veiligheidsnormen en regels voldoet’.

Vorige week sloot Windesheim uit voorzorg gebouw X omdat de vloerconstructie mogelijk onveilig is. Hetzelfde gebeurde een week eerder met het Polakgebouw van de Rotterdamse Erasmus Universiteit.