Repair Café opent deuren in De Uithof

Er komt een Repair Café in De Uithof. Vanaf 23 januari kunnen studenten en medewerkers van de HU, Universiteit Utrecht (UU) en anderen kapotte spullen laten maken.

Een poot van een stoel die is afgebroken, een knoop die hoognodig moet worden aangezet of een koffiezetapparaat dat niet meer pruttelt. Met deze zaken kunnen bewoners en gebruikers van De Uithof aankloppen bij het Repair Café. Samen met mensen die verstand van zaken hebben, wordt geprobeerd het euvel te verhelpen.

Pilot
In Utrecht functioneren sinds 2011 verschillende van dit soort initiatieven. Robert Orzanna, masterstudent duurzame ontwikkeling aan de UU, kwam op het idee voor een Repair Café in De Uithof. Na een pilot is besloten om vanaf deze maand elke derde vrijdag van de maand van 13.00 tot 16.00 uur de deuren te openen.

Het project heeft onderdak gekregen bij het Green Office, een platform van de universiteit dat zich inzet voor duurzaamheid, in het Van Unnikgebouw aan de Heidelberglaan 2. ‘We zoeken nog naar mensen die ervaring hebben met naaien, houtbewerken, en elektronica’, vertelt Orzanna. ‘Als mensen van de hogeschool mee willen werken, dan is dat super.’

Goedkoop
Het repareren van kapotte spullen, zodat ze weer een tijd meegaan, is duurzamer dan ze weggooien en vervangen voor nieuwe exemplaren, zo is de gedachte. En het is vaak goedkoop. Klanten hoeven alleen de eventuele materiaalkosten te betalen. ‘Maar de mensen mogen wel een vrijwillige bijdrage geven voor een kopje koffie’, zegt hij.

Zie ook de Facebookpagina van het Repair Café.