Columns

Van de redactie: Grab them by the horns

In de rubriek ‘Van de redactie’ geven redacteuren van Trajectum wekelijks commentaar op een actuele gebeurtenis. Deze week: een oproep tot het tegengeluid.

Never a dull moment op dit moment met een Amerikaanse president die in rap tempo via twitter zijn rabiate opvattingen verkondigt en daarmee de spanning in de samenleving alleen maar opvoert. Je hoopt erop dat ie echt te ver gaat, en er een afzettingsprocedure in gang gezet kan worden. Radicale boodschappen doen het goed in deze tijd. Niet voor niets maakte Trajectum in september vorig jaar een themanummer over dit item.

Daarom is het mooi om te zien, dat er allerlei studenteninitiatieven ontstaan, die het zwart-witdenken tegen willen gaan. Aan de Universiteit Utrecht ontketenden vorig jaar een aantal studenten via social media de Dare to be Grey-campagne om hiermee extremisme en radicalisering tegen te gaan. Ze promoten een open debat, waarin ruimte is voor genuanceerde meningen, twijfel en diversiteit en waar mensen naar elkaar luisteren. Het debat wordt nu vaak bepaald door een paar schreeuwers die alle aandacht krijgen. Ze wonnen de Facebook Global Digital Challenge ermee. Met het geldbedrag van 5000 euro professionaliseren ze hun campagne verder.

Afgelopen half jaar werkten onder meer HU studenten van de minor Co-Design via de Akademie van de Stad en RadarAdvies ook aan een campagne ter preventie van radicalisering. Ze ontwikkelden een vriendenplatform, een lesmethode, drinkflesjes die bijdragen aan een maatschappelijk tegengeluid. Jonge mensen van verschillende schoolniveaus spraken met elkaar over maatschappelijke thema’s.

Het debat aangaan, luisteren, het tegengeluid brengen. Het onderwijs moet daar juist een grote rol in spelen. Bestuurders sta op, studenten kom overeind. We moeten meer initiatief nemen om het genuanceerde geluid te laten horen. Grab the the cow by the horns