Hogeschoolraad kritisch over begroting 2015

De Hogeschoolraad (HSR) heeft ernstige bedenkingen bij de begroting van de HU over het jaar 2015. De raad wil verschillende toezeggingen van het college van bestuur: over de bezuinigingen op het ondersteunend personeel, de huisvestingsplannen en de onderwijsinnovatie.

Dit bleek tijdens de vergadering van de HSR op woensdag 7 januari. De raad besprak de begroting aan de hand van het pre-advies van de Commissie Financiën en Bedrijfsvoering. Die benoemt een aantal breekpunten en adviseert vooralsnog niet in te stemmen. Ook de raad van de faculteit Educatie en de Personeelsraad geven een negatief advies. Een definitief besluit valt tijdens de vergadering van de HSR op woensdag 14 januari.

Harmonisatieplan
Een belangrijk bezwaar is de gang van zaken bij de bezuiniging van twintig procent op het ondersteunend en beheerspersoneel (OBP), die veel onrust oproept. Dat komt volgens de Hogeschoolraad onder meer doordat er geen Harmonisatieplan is waarin staat hoe de dienstverlening van HU Diensten kan worden gestroomlijnd. Zo’n plan is eerder wel door het college beloofd en is een ‘voorwaarde om de bezuinigingen te kunnen realiseren’, zo staat in het advies.

Een ander pijnpunt zijn de risico’s van de huisvestingsplannen van de HU in De Uithof. Die voorzien in een nieuw gebouw en renovatie van een aantal bestaande panden. Veel risico’s worden niet benoemd en de consequenties van het uitlopen van tijdelijke huisvesting zijn onduidelijk, meldt het advies. Daar werden tijdens de vergadering nog enkele punten aan toegevoegd: wat te doen als er te weinig werkplekken blijken te zijn en hoe staat het met de plannen voor het digitaliseren van het archief en tentamens?

Onderwijsinnovatie
Ook het plan om miljoenen te investeren in onderwijsinnovatie, zoals in de begroting is verwoord, stuit op kritiek. De HSR en faculteitsraden zijn ‘onvoldoende betrokken’ bij de onderwijsvisie en facultaire innovatieplannen en willen hier meer zeggenschap over. Dat geldt ook voor de aanstelling van de programmadirecteur Onderwijsinnovatie en facultaire managers Onderwijsinnovatie. ‘Als onderwijsinnovatie in handen van onderwijsmanagers komt, dan worden de docenten overruled’, concludeerde HSR-voorzitter Cees Braas.

Daarnaast wil de HSR weten waarom het bedrag voor deskundigheidsbevordering van het personeel met zes ton daalt ten opzichte van 2014. Ook wil het becijferd zien dat er in verhouding meer geld naar het onderwijs gaat. Tot slot vraagt de raad of de bezuinigingen bij het OBP via ‘natuurlijk verloop’ zijn te behalen.