HU Plaza wordt het ‘hart’ van de hogeschool

De hogeschool krijgt een zogeheten HU Plaza. Hier komen onder meer het restaurant, mediatheek en congrescentrum.

Het HU Plaza moet het ‘hart’ van de nieuwe campus worden en verrijst in de panden Padualaan 99 en 101 in De Uithof. Deze gebouwen, die nu onderdak bieden aan de faculteiten Communicatie en Journalistiek alsmede Economie en Management, worden verbouwd tot één geheel. Het vormt straks een ‘hypermodern, multifunctioneel complex waar alles in het teken staat van ontmoeting tussen (groepen) mensen’, zo staat in de notitie ‘Uitgangspunten hoofdontwerp HU Plaza’.

In de HU Plaza wordt een aantal centrale faciliteiten van de hogeschool ondergebracht. Het restaurant is bedoeld voor zowel studenten als medewerkers. Er komt een gedeelte dat een ‘restauratieve’ uitstraling krijgt en een ruimte in de sfeer van een huiskamer. Daarnaast voorzien de plannen in een grand café (inclusief terras) met zowel een bar- als baristahoek. Ook komt er één mediatheek voor de hele hogeschool met een loungeruimte en werkplekken (de bibliotheekloketten bij de andere gebouwen, waarvan in eerdere plannen sprake was, komen te vervallen).

Verder bestaat de HU Plaza onder meer uit een multifunctonele accommodatie voor congressen en evenementen, onderwijsruimtes voor contractonderwijs (Leven Lang Leren) en een One Stop Shop: met onder andere Centrum Studiekeuze, uitzendbureau, Bureau Inschrijving, International Office, Studium Generale en studentenpsychologen. Ook is er de mogelijkheid voor de vestiging van een fitnesscentrum, kapper en supermarkt.

De andere gebouwen van de HU in De Uithof krijgen in de plannen kleinschalige voorzieningen, zoals een AH To Go-concept (voor broodjes, salades en koffie) en een zogenaamd Cluster Café dat wordt gerund door studieverenigingen. Ook herbergen alle panden een kantoorruimte die de studievereniging deelt met de opleidingscommissie.

De HU gaat de komende jaren de bestaande gebouwen in De Uithof grondig renoveren, een nieuw pand neerzetten en de locatie van de faculteit Gezondheidszorg afstoten. Hierdoor is het mogelijk om de faculteit Natuur en Techniek en de ondersteunende diensten van verschillende locaties in de stad naar De Uithof te verhuizen. De meeste faculteiten of instituten komen op een andere plek terecht.

De huisvesting van de hogeschool gebeurt niet meer per faculteit; de instituten worden geclusterd op basis van de speerpunten. Dat zijn: creatieve industrie, leren en werken in de wijk, duurzaamheid in de gebouwde omgeving en zorg & technologie. De bouwactiviteiten en verhuizing moeten in 2016 zijn afgerond.

Zie ook: www.huisvesting.hu.nl (inloggen)