Debuut zelfopwarmende koffie

De ‘zelfopwarmende’ koffie komt naar Nederland. Zo & Zo Studentcompany, een bedrijfje van studenten small business van de HU Amersfoort, gaat zelfopwarmende dranken verkopen.

De drankenlijn, waaronder koffie, cappuccino, thee en chocolademelk, draagt de Italiaanse naam Caldo Caldo, wat Warm Warm betekent. De studenten ontdekten het vorig jaar op internet. Afgelopen zaterdag presenteerden zij hun product voor het eerst aan het grote publiek, op de Nationale Marktdag in Hoog Catharijne.

De koffie zit in een gekleurde verpakking met de tekst ‘Hot in 40 seconds’. Er komt geen batterij of stekker aan te pas. Het is gewoon een kwestie van even schudden. In de wand zit een soort zout en in de bodem bevindt zich water. Door een druk op de knop onder aan de beker vermengen deze twee stoffen zich waardoor er in korte tijd veel warmte vrijkomt. Na veertig seconden heeft de koffie of andere drank een temperatuur van zestig graden Celsius.

Caldo Caldo is alleen te verkrijgen met suiker. ‘Deze suikers zijn nodig voor de houdbaarheid. De dranken zijn een jaar lang houdbaar’, zegt studentenondernemer Tommy Haffert. Hij vindt de koffie goed te drinken. ‘De koffie doet denken aan een espresso met een klein beetje suiker.’

In het eerste jaar moeten de studenten small business and retail management een bedrijf opzetten en aan het einde van het jaar liquideren. ‘Maar als het een succes blijkt, denken wij zeker na over een doorstart van het bedrijf’, zegt Haffert.

Zie ook: www.evenschudden.nl