Student & Starter wil uitleg over fietscontroles

De grootschalige controles voor fietsers bij stoplichten in Utrecht zijn de partij Student & Starter een doorn in het oog. De partij heeft schriftelijke vragen gesteld aan de wethouder van verkeer. Aanleiding: het optreden op de kruising Maliebaan/Nachtegaalstraat op woensdag 17 september.

De partij wil onder meer weten op welke plekken er veel door rood wordt gefietst, wat de boetes per jaar opleveren en hoeveel politie er bij controles wordt ingezet. Student & Starter wil dat de gemeente deze verkeerssituaties onderzoekt en aanpast zodat er een veiligere stad ontstaat ‘waar doorfietsen de norm is en boetes een uitzondering’.

Voetgangerslicht op groen
Gisterenochtend en vandaag hielden zo’n tien politieagenten fietsers aan die op de kruising door rood reden. Het is een drukke fietsstraat omdat veel studenten en anderen via deze route naar De Uithof trappen. Volgens Student & Starter negeren velen het stoplicht omdat het voetgangerslicht op groen staat. De partij heeft eerder aan het college van B&W gevraagd om onduidelijke verkeerssituaties aan te pakken.