Verkiezingen instituutsraden uitgesteld tot januari

De verkiezingen voor de nieuwe instituutsraden zijn uitgesteld van december naar 16 tot en met 22 januari 2017. Studenten en medewerkers kunnen zich vanaf 1 december kandidaat stellen.

Aanvankelijk stonden de verkiezingen medio december op de rol. Maar doordat de opheffing van de faculteiten is uitgesteld van januari naar 1 februari 2017, vinden ook de verkiezingen later plaats. Op de site verkiezingen.hu.nl (inloggen) staat hoe kandidaten zich kunnen melden en wat de procedure van de verkiezingen is.

Omdat de faculteiten worden opgeheven, stoppen ook de faculteitsraden. Hiervoor in de plaats komen 22 instituutsraden. Die bestaan doorgaans uit drie studenten en drie medewerkers. Grote instituten krijgen raden met in totaal acht leden: dat zijn de instituten Business Administration, Archimedes en Paramedische Studies.

Aspirant-leden
In totaal gaat het om 138 zetels, dat zijn er 42 meer dan de faculteitsraden nu bevatten. Ook kunnen aspirant-leden een gooi naar een zetel doen. Deze leden hebben zitting in de instituutsraad maar krijgen geen stemrecht. Aspirant-leden zijn aan de raden toegevoegd op nadrukkelijk verzoek van de Hogeschoolraad.

De zittingstermijn van de leden in de instituutsraden duurt van 1 februari 2017 tot 1 september 2018. In de tussentijd wordt de gehele medezeggenschap aan de HU tegen het licht gehouden. Het is de bedoeling dat er vanaf september 2017 een geheel vernieuwd medezeggenschapsreglement komt.