Columns

De vakantie is voorbij

Henk Penseel was (onder andere) docent aan de HU en blogt sinds 2010 voor de Trajectum-site. Over het ontbreken van komkommernieuws.

Sta je er als docent tegenaan te hikken om weer te beginnen? Of sta je te trappelen als een stadskind dat vakantie vierde in de speeltuin, blij om weer naar school te gaan? Ook studenten gaan met wisselend ideeën en gevoelens weer aan de slag. Verliefd geworden in de vakantie of is de verkering juist uitgegaan? In beide gevallen kan het invloed hebben op de studieresultaten. Bij iedereen zijn de afgelopen zomermaanden anders verlopen. Lector en columnist Reint Jan Renes kon je volgen via zijn twitteraccount. Met zijn gezin trok hij door de Verenigde Staten. Trajectumredacteur Gerard Rutten brengt jaarlijks zijn vakantie dichterbij door op de populaire camping Bakkum, maar klaagde over het beroerde 4G bereik daar.

Steeds minder mensen durven sociale media links te laten liggen en zelfs een paar weken geen krant te lezen. Vroeger kwam je van een vakantie thuis en vroeg je je af of er nog bekenden gestorven waren. Tegenwoordig is er geen ontkomen aan om te zien en te horen wat er in de wereld gebeurt. De grote sportevenementen krijgen steeds meer media-aandacht, helemaal deze zomer met de Olympische Spelen. Dan is er de oorlog in Syrië, de terroristische aanslagen, de vluchtelingen, de Amerikaanse voorverkiezingen. Van komkommertijd is weinig sprake geweest.

Hoewel wel minder over het onderwijs werd geschreven, komt men geleidelijk weer op stoom. ‘Er zijn te veel onderwijzers’, schrijft Maarten Huygen in het NRC (18-08-16), ‘maar vanaf 2020 ontstaan tekorten, waarschuwen schoolbesturen.’ Joost de Bloois schrijft in Het Parool (20-08-16) dat we eraan moeten wennen dat ongelijkheid een gegeven is. Hij vreest dat ‘het onderwijs steeds meer gaat lijken op het neo-liberale onderwijs in de VS en Groot-Brittannië, waar goed onderwijs volgen steeds meer voorbehouden is aan mensen met geld’.

In de Volkskrant (20-08-2016) zegt Martin Sommer ‘nee tegen stone coal English’, als hij aandacht besteedt aan de start van het nieuwe academisch jaar en stelling neemt tegen het verengelsen van het hoger onderwijs. Ook hier ‘gaat [het] natuurlijk om de centen’. Voldoende instroom van studenten blijft belangrijk. Want nog steeds worden hogescholen afgerekend (al is het met terugwerkende kracht) op het aantal inschrijvingen. Toch blijft de HU achter met het aanbieden van Engelstalige bachelor programma’s. Is dit om principiële en weldoordachte redenen, of omdat de HU te weinig goed Engels sprekende docenten heeft? De Utrecht Summer School had voor hen de cursus English for Academic Purposes op verschillende niveaus.