Beamer-filmpje van HU-docent bijna half miljoen keer bekeken

Een filmpje waarin eerstejaars studenten Technische Bedrijfskunde (TBK) een docent voor de gek houden, is bijna een half miljoen keer bekeken. De docent zelf, Martien Gillis, kan er om lachen maar maakt zich ook zorgen.

‘Meneer, hij doet het niet’, lijkt een student te roepen. De docent probeert zijn laptop aan te sluiten op de beamer. De ene keer verschijnt er wel beeld en het volgende moment gaat het scherm op zwart. Dit tafereel herhaalt zich. Als de docent daarna het lokaal in kijkt, ziet hij de oorzaak van het euvel: een student houdt zijn hand voor de lens. Hilariteit alom.

Wereldberoemd
De docent in kwestie is Martien Gillis. Hij nam de practical joke sportief op en was het voorval, dat ergens in december vorig plaatsvond, alweer vergeten. Tot hij in de week van 11 januari nietsvermoedend zijn werkplek op Nijenoord 1 binnenstapte. Een student sprak hem aan en zei: ‘U bent wereldberoemd.’ Wat bleek? Een student had het gebeuren met een mobieltje gefilmd en een ander zette het weken later op de populaire site Dumpert, gelieerd aan GeenStijl.

In korte tijd ging het 31 seconden durende filmpje viral. Het werd vele malen via social media gedeeld en was na ruim een maand 483.600 keer bekeken. Gillis moest er aanvankelijk hartelijk lachen. Maar in tweede instantie kreeg hij bedenkingen. Wilde hij wel dat dit gefilmd en getoond werd? Wat als hij minder sportief had gereageerd en de studenten had uitgefoeterd? ‘Ik kan me situaties voorstellen die je niet gefilmd wil hebben’, zegt hij. ‘Het klaslokaal moet een veilige omgeving zijn voor zowel de student als de docent.’

Mail met excuses
De docent Technische Bedrijfskunde besprak de zaak met studenten, collegadocenten en het management en de reacties waren vrijwel unaniem: dit filmen en op internet zetten kan niet. Gillis ontving van de student die het filmpje heeft geupload een mail met excuses. Inmiddels is er discussie ontstaan of de hogeschool regels moet opstellen over filmen en internet. ‘Want in de toekomst zullen we vaker met dit soort situaties worden geconfronteerd. Zeker nu er een generatie aankomt die opgroeit met fotoapps zoals Instagram en Snapchat’, oppert een bezorgde Gillis.