Columns

HU-alumnus haalt het zes- en achtuurjournaal

Ex-FEM-student Wouter Staal was gisteren te zien in zowel het zes- als achtuurjournaal met zijn Yoghurt Barn, waar ik op 24 augustus al een blog over schreef. Hij werd als voorbeeld genomen voor het succesvol opzetten van een nieuw bedrijf met crowd sourcing. Iemand die vijfhonderd euro had geïnvesteerd keek verlekkerd naar een tegeltje aan de wand met zijn naam erop. Want dat kreeg hij als beloning en de belofte dat een rente van vijf procent uitgekeerd zou worden. Hij had er wel vertrouwen in.

Ruilhandel werd vroeger ook gedaan op basis van vertrouwen. Net zoals het Europese rechtssysteem is opgebouwd, waarvan de basis al werd gelegd door de Romeinen, die dit nodig hadden om binnen hun rijk een stabiel bestuurs- en handelssysteem te bouwen. Dit is eeuwen later uitgewerkt door met name de Fransen, denk aan Napoleon. (uit Stop de Amerikanen, Versnel & Brouwer, 2011)

Genoemde schrijvers halen de werkwijze aan van de Britten en Amerikanen, die wezenlijk anders zijn dan die van de Europeanen. Er wordt niet zomaar geruild. Daar zijn uitgebreide contracten voor nodig, die ontelbaar veel advocaten werk geven. Die ‘loeien’ bij wijze van spreken in de rechtszaal. Met de ‘pay-off’ Loei lekker van de Yoghurt Barn wordt iets anders bedoeld.