Columns

Macht Amerika niet overal tanende

In een ver verleden heb ik tien maanden in Amerika gewoond, in Michigan, de staat waar veel Nederlanders naar geëmigreerd zijn, zowel in de jaren vijftig als decennia ervoor. Jaren later ben ik vele malen teruggeweest. Voor vakanties is het een fantastisch land. Maar om er te wonen moet je tot de betere klasse behoren, want de armoede stijgt daar meer dan in menig ontwikkelingsland. Terwijl een land als China met ruim vier keer zoveel inwoners wel in staat is om de armoede te bestrijden.

Nog steeds geloven velen in de Amerikaanse droom, zoals Nederlanders na WO II. Maar de voorbeeldfunctie van de Verenigde Staten van Amerika (de VS) is tanende. Indrukwekkend zijn de beelden van zwaarbewapende Amerikaanse militairen in Afghanistan. Maar de daadwerkelijke macht van de VS neemt af met het Midden-Oosten als duidelijk voorbeeld. Sluwe vos en straatvechter Poetin wint aan macht; kijk maar naar Syrië en de Oekraïne.

Met geld koop je macht. Dat heeft China van de VS geleerd en dat land koopt nu macht in Afrika. Toch is de grootste wens van Chinese studenten om in Amerika te mogen studeren. Goed onderwijs kan je daar vinden, maar kost een paar centen. Daarom laat een groeiende groep rijke Chinezen hun kinderen studeren op Amerikaanse privéscholen.