Columns

Stiekem met de auto?

Suzanne Unck is projectleider HU Honours Programma en doet mee aan het Low Car Diet waarbij ze een maand niet met de auto naar het werk gaat.

‘Mag je dan geen suiker meer eten?’. De meest gestelde vraag na mijn enthousiaste verhaal over Low Car Diet, start al met een verkeerde aanname. Als ik toelicht dat ik een maand de auto niet ga gebruiken voor woon-werkverkeer omdat mijn werkgever Hogeschool Utrecht meedoet met deze jaarlijkse actie van Urgenda, zijn de reacties verdeeld.

De algemene tendens is dat het toch niet zo ingewikkeld moet zijn. Maar daartegen komt mijn innerlijke ‘jamaarspook’ in opstand. Met de snelheid van het licht verzint hij steeds weer nieuwe redenen waarom het vooral ingewikkeld gaat worden, veel tijd kost en niet haalbaar is.

Even een korte introductie: sinds een jaar heb ik een auto. In oktober 2013 kocht ik mijn 15 jaar oude en knalgele Seat Cordoba. En hij werd mijn beste vriend. Kind naar school brengen, boodschappen doen, naar zee en naar het werk. Natuurlijk kon ik fietsen, sterker nog: dat had ik al die jaren daarvoor gedaan. Hoewel 30, soms 40 km op een dag me erg veel tijd kostte, genoot ik ook van het buiten zijn. Maar ineens bleek de auto onmisbaar.
Maar nu ga ik mijn autoverslaving aanpakken. Ik heb de checklist ingevuld, ga zo een vervoersplan maken voor de komende maand en zie mezelf weer fietsen door het bos naar De Uithof. Maar ergens blijft het jamaarspook pruttelen: dat hou je toch niet vol, dat kost je veel te veel tijd, dat lukt je toch nooit, je gaat vast stiekem toch met de auto, waarom zou je jezelf dit aandoen… Hij haalt werkelijk alles uit de kast.

Van mijn vele dieetpogingen weet ik dat een paar dingen belangrijk zijn: vertrouwen, voorbereiding, support en samen. En focus: dit is hoe ik het ga doen:

1. Vertrouwen Ik weet dat ik dit kan, er is geen enkele reden om te geloven dat ik dit niet zou kunnen. Als ik dag voor dag bekijk en bedenk hoe ik me voel als ik het zo doe, dan gaat het me lukken.
2. Voorbereiding
Er komt een planning. Zo kan ik besluiten wat mijn vervoersmiddel wordt, of ik iets moet reserveren en hoe de dagen en weken eruit gaan zien. Ik hoef er dan tussentijds niet meer over na te denken en kan bij een zwak moment teruggrijpen op wat ik al bedacht heb.
3. Support
 Mijn dochter en vrienden vertel ik over dit project en ik vraag ze me te helpen als ik dreig af te haken. Maar ook via social media deel ik ervaringen en leven mensen mee. Dat stimuleert mij om dit goede initiatief te delen en mijn persoonlijke ervaringen te gebruiken voor bewustwording. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
4. Samen
Ook al is het een competitie, we doen het wel samen: alle organisaties, mijn collega’s. Waarschijnlijk hebben we allemaal lastige momenten, twijfels en dreigende afhaakmomenten. Laten we het samen doen!
5. Focus
 Ik heb een missie: me weer vrij te voelen in de keuzes die ik maak. Dat is mijn focus en dat is wat deze actie me gaat opleveren: bewustwording, ervaring, vrijheid. Mijn auto bepaalt niet hoe ik mezelf vervoer, dat is mijn eigen keuze. Er zijn meer opties die beter zijn voor mijn gezondheid, mijn portemonnee en mijn omgeving. Dus nee: ik blijf gewoon suiker eten. Die uitdaging bewaar ik voor een volgende keer. Maar ik hoop wel van mijn autoverslaving af te komen.