Columns

We gebruiken te weinig ons boerenverstand

Met een gezond verstand kom je ver, gebruik je ‘boerenverstand’. Mensen die logisch nadenken kunnen ver komen. Zij hoeven niet gehinderd te worden door cijfers en bewijzen, ze leren van de praktijk. Door dingen veel te doen, verbeter je competenties. Ondanks dat in de wetenschap onderzoek loont, gaat toch veel tijd verloren aan het doen van overbodig onderzoek. Dingen die men eigenlijk wel weet, moeten gestaafd worden met onderzoek.

Kleine klassen en dus meer aandacht voor leerlingen geeft betere resultaten dan grote klassen. Helemaal als die ook gevuld moeten worden met leerlingen – plat gezegd – waar van alles mee mis is. Met aandacht, ondersteuning en geld in de eerste jaren van het basisonderwijs kan je veel uitgaven decennia later besparen.
Als je tijdig kinderen kan bijsturen op de basisschool, voorkom je dat honderden jongeren in de stad uitgroeien tot zware, gewelddadige criminelen. Dat heeft onderzoek in Amsterdam aangetoond. Velen van de zogenaamde draaideurcriminelen zijn zwakbegaafd. (Het Parool, 04-01-13)

Zonder het precieze bedrag te weten dat je later kan uitsparen aan buurtpreventie, het vangen, berechten, het opsluiten van criminelen en het moeizame terugbrengen in de maatschappij van de ontspoorde jongeren, besteed liever geld aan de bron: onderwijs. Dat wisten we toch al? Waarom doen we het dan niet?