Columns

Zijn er echte leiders in het onderwijs?

Hoewel ik vind dat lijstjes meestal zeer arbitrair zijn, trekken ze toch vaak mijn aandacht. Dat gebeurt mij niet alleen. Met name managementboeken zijn dertig jaar geleden begonnen met lijstjes hoe je jezelf kan verbeteren, zoals de 'One Minute Manager' (How to turn the 3 secrets into skills). In het gisteren verschenen tijdschrift De Zaak lees ik uitspraken van tien leiders, verspreid over een periode van 2077 jaar, en welke lessen ondernemers eruit kunnen trekken.

Alexander de Grote hakte de Gordiaanse knoop doormidden die niemand kon ontwarren. Hij dacht al 'out of the box'. Keizer Augustus leidt het Romeinse imperium als een vader, verstandig en weloverwogen. Marcus Aurelius hield een dagboek bij met overpeinzingen en hield zijn hoofd koel. Verpleegkundige tijdens de Krimoorlog, Florence Nightingale, gebruikte statistieken om overzicht te creëren. Henry Ford dacht wat goed is voor de gemeenschap is goed voor mijn portemonnee. Aletta Jacobs, onze eerste vrouwelijke studente, was gedreven, doortastend en toonde initiatief. Rosa Parks toonde lef en streedt voor rechtvaardigheid. Nelson Mandela is de man van verzoening.

Natuurlijk zijn er veel meer charismatische leiders geweest in al die eeuwen. Zie jij eigenschappen van die figuren terug bij een van je bazen? Of ben je zelf zo'n charismatische baas die zijn team tot grote hoogten stimuleert?