Lifestyle

TJIELP! TJIELP! Boeken met sprekende dieren

In kinderboeken spreken ze er lustig op los. Die dieren. Maar ook in de volwassen literatuur worden hond, kat of orang oetan geregeld als spreekbuis gebruikt. Een van de belangrijkste schrijvers van dit moment, Haruki Murakami, schuwt een sprekende reuzenpad of beer in zijn verhaal niet. Hij komt er rustig mee weg. Geen haan die er naar kraait. Met het thema ‘TJIELP TJIELP – literaire Zoo’ struikel je deze week over stapels ‘volwassen’ dierenboeken. Trajectum zet de leukste voor je op een rij.

PRATENDE DIEREN: De meester en Margarita – Mikhail Bulgakov
Hier spreekt de duivel in de gedaante van Behemoth (Russisch voor nijlpaard), een levensgrote kater. Een sarcastische, moordlustige en whiskey drinkende, ook. Het type die je liever niet langs je benen voelt spinnen. Samen met zijn vijfkoppige gang (waar onder andere een dwerg en een vrouwelijke vampier in zitten) maakt hij het leven zuur van artistiekelingen in de jaren ’30/’40 in Moskou. Bulgakov werkte van 1928 tot aan zijn dood in 1940 aan deze klassieker, die pas in 1968 ongecensureerd in het westen uitkwam.

PRATEN MET DIEREN: Leven van Pi – Yann Martell
Piscine is een jonge Indiaanse schipbreukeling op een reddingsboot met een Orang Oetan, een gewonde zebra, een bloeddorstige hyena en een levensgevaarlijke Bengalese tijger. Hij voelt zich eenzaam, bang, maar als enige mens op de boot, vooral ondergeschikt. Met behoorlijk wat doorzettingsvermogen en vriendjespolitiek, weet de jonge Pi de woeste oversteek van India naar Can… Ah, nee. Niet verklappen, gewoon lezen.

PRATEN VIA DIEREN: Timboektoe – Paul Auster
Dit verhaal wordt door de ogen van mr. Bones verteld. Deze trouwe hond vindt die zijn baasje, mislukte schrijver, Willy G. Christmas de allerbeste baas van de wereld. Samen zwerven ze door de straten van New York tot dat Christmas overlijdt en mr. Bones op zoek moet naar een ander baasje. Omdat de roman door de ogen van een hond geschreven wordt, houden de verhalen van de baasjes abrupt op en springt het soms van de hak op de tak. Zoals honden zijn, natuurlijk

PRATEN OVER DIEREN: Plotseling diep in het Woud – Amos Oz
In een klein dorpje omringt met berg en bos, heerst een vloek waardoor alle dieren, tijdens een lange winternacht, de plek zijn ontvlucht. Sindsdien rept niemand een woord over het leven in het woud. Wanneer de juf van de plaatselijke basisschool toch over onze dierenvrienden begint te praten (en daar ook plaatjes bij laat zien), denken de meesten dat zij gek is.