Dít zijn corona-versoepelingen voor het hbo

Foto: Kees Rutten

De persconferentie van 15 februari was er één waar menig student en hogeschool-medewerker al een tijd op zat te wachten. Er werden flinke versoepelingen aangekondigd. Sommige zijn per direct ingegaan, maar de meeste versoepelingen gelden vanaf 18 februari. Op 25 februari gaat een tweede set versoepelingen in. Wat betekenen ze voor het hoger onderwijs?

Per direct

Per direct is het thuiswerkadvies versoepeld van ‘werk zoveel mogelijk thuis’ naar ‘werk maximaal de helft van de werktijd op kantoor’. Docenten waren al vrijgesteld van de thuiswerk-adviezen, maar nu geldt dus dat ook onderwijsondersteunend personeel weer meer welkom is op school. Op 15 maart beoordeelt het kabinet opnieuw of ze het thuiswerk-advies verder versoepelen.

Per 18 februari

De eerste grote set versoepelingen gaat in op vrijdag 18 februari. Vanaf dan vervalt de maximale groepsgrote van 75 mensen per ruimte. Goed nieuws voor studenten met hoorcolleges in grote zalen: zulke lessen kunnen vanaf de 18e dus weer live gegeven worden.

Ook vergaderingen, projectlanceringen en andere activiteiten op hogescholen kunnen zonder 75-personengrens van start gaan..

Vanaf de 18e versoepelen ook de isolatieregels: vanaf dan geldt bij een positieve test dat je 5 dagen in isolatie moet, in plaats van 7. Voorwaarde om uit de isolatie te mogen is nog altijd dat een positief getest persoon minimaal 24 uur klachtenvrij is, ongeacht hoeveel dagen dat duurt.

Wel blijft het vanaf de 18e nog nodig om anderhalve meter afstand te bewaren en blijft het dragen van een mondkapje op de hogeschool verplicht tijdens het lopen of als je op een plek zit waar geen 1,5 meter afstand gehouden kan worden.

Per 25 februari

De tweede en in beleving grootste set versoepelingen gaat in op 25 februari. Vanaf dan vervallen de mondkapjesplicht en de afstandsregels voor het hoger onderwijs, net als voor vrijwel alle andere sectoren. Studenten, docenten, medewerkers en alle bezoekers van de hogeschool hoeven dan geen afstand meer te houden en geen mondkapje meer op.

Alleen in het openbaar vervoer blijven mondkapjes verplicht. Kom je dus met het OV naar de HU? Denk dan aan je mondkapje. De noodzaak van deze plicht wordt op 15 maart opnieuw beoordeeld.

Welke maatregelen blijven?

Een aantal basisadviezen blijven gelden: Het veelvuldig handen wassen, hoesten en niezen in de elleboog, geen handen schudden, met klachten testen en thuisblijven na een positieve test blijven onverminderd belangrijk. Daarnaast blijft ook het dringende advies om twee keer per week een zelftest te doen van kracht voor zowel studenten als het onderwijspersoneel en moeten hogescholen blijven toezien op goed ventilatie.

Overige versoepelingen

Ook binnen andere sectoren wordt er versoepeld. Zo mogen bijvoorbeeld alle locaties in Nederland, dus ook horeca en cultuur, vanaf 18 februari open tot 01:00 uur ’s nachts. Na 25 februari mogen alle sectoren hun gebruikelijke pre-corona openingstijden hanteren.

Tot 25 februari is het tonen van een coronatoegangsbewijs verplicht op de locaties waar dat nu ook zo is, zoals in de horeca en bij sportscholen. Vanaf 25 februari wordt de coronapas geschrapt. Wel is het vanaf dan verplicht om een negatief testbewijs te tonen bij binnenlocaties waar meer dan 500 mensen bij elkaar komen die geen vaste zitplaats hebben: een zogenaamd 1G-beleid.

Blij

Veel studenten haalden opgelucht adem bij het zien van de persconferentie en ook verschillende belangengroepen zijn bij met de versoepelingen. Voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) Lisanne de Roos: ‘We zijn elke maatregel die fysiek onderwijs beperkt liever kwijt dan rijk; veel studenten zullen vanavond daarom opgelucht en blij de persconferentie hebben gevolgd. Het is vooral fijn dat de maximale groepsgrootte komt te vervallen, daardoor kunnen ook grote colleges weer fysiek plaatsvinden. Vanaf 18 februari wordt onderwijs op de instelling eindelijk weer de norm’.

Ook de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) reageert blij op het nieuws dat de maximale groepsgrootte van 75 personen in het onderwijs vervalt. LSVb-voorzitter Ama Boahene: ‘Bij grotere opleidingen komen colleges met meer dan 75 studenten regelmatig voor. Voor die studenten is veel onderwijs de afgelopen tijd nog online geweest. Het is goed nieuws dat daar nu een einde aan komt.’