Docent van het Jaar: Wie van de tien? De halve finalisten.

Robert-Jan VeldmanHalve finalist 4: Robert-Jan Veldman
Else de HaanHalve finalist 3: Else de Haan
Yoni Shem-TovHalve finalist 2: Yoni Shem-Tov
Ruud HoffHalve finalist 1: Ruud Hoff

Ronald van EssenHalve finalist 10: Ronald van Essen

‘Nou, dan roep ik op om niet meer op mij te stemmen’, zegt Ronald van Essen. Zijn plaats in de halve finale zet hem op de voorgrond en daar voelt hij zich duidelijk niet thuis.

Bekend van:
De faculteit Communicatie en Journalistiek heeft in Van Essen een technisch talent. Hij geeft vakken als webtechnologie, multimedia en technisch realiseren met Flash. Zelf is hij student geweest aan deze school toen het nog de School voor Communicatiesystemen was. Voordat hij als docent aan de HU kwam, werkte hij bij het ROC van Amsterdam. ‘Daar was alles minder goed geregeld dan aan de HU.’

Volgens zijn studenten:
Ze dragen hem op handen, de studenten die hij de technische vaardigheden van de communicatie bijbrengt. ‘Ronald is altijd erg behulpzaam. Hij motiveert enorm en is een goede docent.’ Op de site van Trajectum staat in de reacties op de Docent van het Jaar-verkiezing te lezen welke indruk hij achterlaat op zijn cursisten: ‘Ik stem op hem, omdat hij een schatje is.’

Op naar de finale?
‘Ik zie de finale met angst tegemoet’, zegt Van Essen. ‘Ik ben geen leraar die veel presenteert. Ik hou niet zo van de belangstelling, maar ben stiekem toch wel heel erg trots.’

Varda AugustinHalve finalist 9: Varda Augustin

‘Hmm, ik had al de stille hoop niet door te gaan,’ geeft de 47-jarige Varda Augustin toe. ‘Ik vind het heel bijzonder, maar ook scary.’

Bekend van:
De negende kandidaat voor een plaats in de finale is deze docent moderne geschiedenis op de lerarenopleiding geschiedenis. Ze spoort studenten aan historisch te denken. Alles uit het heden heeft volgens haar namelijk een band met het verleden. Ze heeft vele carrières achter zich; ze is röntgenlaborant, peuterspeelzaalleidster en boekhouder bij een ict-bedrijf en een snoepatelier geweest. Sinds ze haar onderwijsgraad haalde en stage liep in Tiel was ze verkocht. Geschiedenis is haar vak.

Volgens haar studenten:
‘Zij is een duizendpoot die voor 800 van de 1000 pootjes onterecht niet gewaardeerd wordt,’ schrijft een student over haar. ‘Ze is behulpzaam en geeft goed voorbereid haar les. Van de weinige uren die ik nog heb op de hogeschool zijn die van haar inhoudelijke gewoon goed.’ Een andere student: ‘Ze knapt alle organisatorische rommel van de hele afdeling op. Haar enthousiasme wordt aangestuurd door haar passie en gedrevenheid voor het vak geschiedenis.’

Op naar de finale?
‘Laat ik nu dan maar hopen dat ik niet verder kom. Ik vind het geweldig hoor, maar ik hou er niet van om mijn hoofd boven het maaiveld uit te steken.’

Rietje ObersHalve finalist 8: Rietje Obers

‘Het zal toch niet waar zijn zeker! Wat een eer!’ Deeltijddocent Rietje Obers is overdonderd door haar plaats bij de laatste tien.

Bekend van:
Onze achtste halve finalist geeft les aan het volwassenenonderwijs van de HU, de vakken zijn bestuurs- en inleiding recht. Elke donderdag en vrijdag is ze te vinden in het gebouw van Maatschappij en Recht. Ze werkt al jaren als advocaat in een ‘klein praktijkje’, daar verleent ze rechtshulp aan mensen. Wat zij in de advocatuur en op school graag doet, is mensen empoweren, ze machtig en krachtig maken.

Volgens haar studenten:
‘Ze heeft een grenzeloos enthousiasme, overweldigende schattigheid en vooral een onovertroffen gevoel voor humor.’ Dat is de indruk die studenten van haar hebben. Vele superlatieven worden gebruikt in de beschrijving van de 43-jarige Rietje Obers. ‘Het is een fantástische docent die in staat is redelijk saaie stof te brengen alsof het een boeiend onderwerp is. Zij is écht geweldig!’ Een laatste motivatie is zakelijk, maar niet minder treffend: ‘Zij is enthousiast, aardig, heeft veel kennis, haar materiaal is altijd in orde en ze is zeer benaderbaar.’

Op naar de finale?
‘Ik merk wat voor impact deze verkiezing heeft, ik word op school door allemaal vreemde studenten nagekeken. Op naar de 1000 euro, want ik kan het goed gebruiken voor de oprichting van een stichting voor schuldhulpverlening.’

Jan Henk VinckersHalve finalist 7: Jan Henk Vinckers

‘Oh my god! Nu ben ik nog verder ook.’ Deze eerste reactie van Jan Henk Vinckers doet vermoeden dat hij niet heel blij is. Maar hij zegt daarna: ‘Het is een onbeschrijflijk grote eer dat zoveel studenten op mij gestemd hebben.’

Bekend van:
Onze zevende halve finalist is niet alleen bekend door de goede lessen die hij geeft, ook zijn uiterlijk karakteriseert hem. Steevast loopt hij met overhemd en bretels door de gangen van Communicatie en Journalistiek. Vinckers noemt zijn studenten jonge collega’s en hamert op correcte communicatievaardigheden. Hij begon zijn carrière als straaljagerpiloot bij de luchtmacht. Later werd hij Public Relations Officer. Een nieuwe loopbaan was geboren. Via de Hoogovens, RAI gebouw, NOS en eigen bureau is hij bij de HU gekomen.

Volgens zijn studenten:
‘Hij is niet alleen een docent, hij is een persoonlijke coach. Hij helpt je waar hij kan.’ Vinckers maakt veel tijd voor zijn jongere collega’s. ‘Hij zal altijd voor je klaar staan in moeilijke periodes. Altijd een luisterend oor, ook na de les. Ook met buitenschoolse problemen kun je bij hem terecht.’ Naar verluid schopt al dat luisteren zijn agenda nogal in de war. Een student somt zijn kwaliteiten op: ‘Bretels, Grolsch en passie voor lesgeven maken deze leraar tot docent van het jaar.’

Op naar de finale?
‘Ik ben eerlijk als ik zeg dat het bij deze hoge plaats mag blijven’, zegt Vinckers. ‘Ik maak graag ruim baan voor de andere genomineerden. In het laatste jaar van mijn docentschap zal ik me blijven laven aan de reacties van mijn junior collega’s.’

Ad FranzenHalve finalist 6: Ad Franzen

‘Dat is heftig! Er zijn geen woorden voor.’ Docent statistiek Ad Franzen is maar wat blij met zijn plek bij de laatste tien. ‘Ik weet niet of het helemaal eerlijk is gegaan, maar ik ben trots dat ik erbij zit.’

Bekend van:
Zijn handelsmerk is voor studenten op de faculteit Communicatie en Journalistiek dagelijks zicht- en hoorbaar: klompen. Volgens Franzen wil je niet anders meer, als je de houten schoenen eenmaal gewend bent. Hij geeft de vakken statistiek en onderzoekskunde aan communicatiestudenten. Aan de VU in Amsterdam studeerde hij zelf wiskunde en haalde daar tussen de bedrijven door zijn onderwijsbevoegdheid. Hij is begeleider bij Scompany, de instantie van de hogenschool die bedrijven van communicatie-advies voorziet.

Volgens zijn studenten:
De kracht van Ad Franzen zit niet alleen in zijn klompen. Zijn vermogen om statistiek tot een boeiend vak te maken, wordt alom geprezen. ‘Statistiek is een rotvak om te geven,’ zegt een van zijn studenten. ‘Ondanks ongemotiveerde leerlingen blijft hij vrolijk en is hij zelf wél gemotiveerd. Ik heb nog nooit iemand voor de klas zien staan met zo’n groot enthousiasme voor zijn vak. Hij geeft op zo’n interessante en leuke manier les, je kunt niet in slaap vallen.’

Op naar de finale?
‘We zullen zien wat er gebeurt,’ zegt Franzen. ‘Misschien krijg ik nu wel stemmen van mensen die mij herkennen als de columnist van Trajectum. Ik zou er voordeel van kunnen hebben.’

Mark PertijsHalve finalist 5: Mark Pertijs

Het is even stil aan de andere kant van de lijn… ‘Wat mooi!’, roept Mark Pertijs van logopedie dan toch. ‘Vrij onverwacht, maar dit is erg goed nieuws.’

Bekend van:
Onze vijfde halve finalist is een echte praktijkman. In de tijd dat hij niet op de faculteit Gezondheidszorg aanwezig is, werkt hij in zijn vrijgevestigde praktijk in een gezondheidscentrum in Berkel en Rodenrijs. Op school geeft hij het vak stottertherapie. Verder begeleidt hij studenten in hun studieloopbaan, doet hij aan intervisie en zorgt hij ervoor dat zijn studenten vooral praktijkgericht met hun opleiding bezig zijn.

Volgens zijn studenten:
‘Mark Pertijs is vakinhoudelijk erg sterk’, staat te lezen in een motivering van een student. ‘Tijdens colleges weet hij te boeien door voorbeelden uit zijn eigen praktijk aan te halen.’ Verder komt naar voren dat Mark geduldig is (‘hij lijkt er geen moeite mee te hebben iets vijf keer uit te leggen’), enthousiast (‘dat straalt hij uit en weet hij over te brengen op de klas’) en constructief (‘hij kraakt nooit iemand af, maar benoemt de positieve punten’).

Op naar de finale?
‘Vanaf nu ga ik er vol tegenaan! Ik vind het geweldig dat ook Else verder is naar de volgende ronde. We hebben zo’n kleine opleiding, dit zegt iets over onze studenten.’

Robert-Jan VeldmanHalve finalist 4: Robert-Jan Veldman

‘Bel je met goed nieuws?’, vraagt Robert-Jan. ‘Ik zit bij de laatste tien? Fantastisch, leuk om te horen, super!’

Bekend van:
Bioloog Robert-Jan Veldman geeft moleculaire biologie, celbiologie en farmacologie. Hij is nog geen vier jaar leraar. Voordat hij HU-docent werd, deed hij onderzoek voor het Nederlands Kankerinstituut en het Academisch Medisch Centrum. En naast zijn baan nu, doet hij nog steeds laboratoriumonderzoek.

Volgens zijn studenten:
‘Hij geeft zoveel verschillende vakken, legt alles op een grappige manier uit en maakt heel mooie powerpoints.’ Ook Veldman’s link met de praktijk wordt door zijn studenten geroemd: ‘Hij heeft erg goede connecties met het bedrijfsleven waardoor hij voor leuke gastdocenten kan zorgen.’ Bovendien: ‘Hij legt de theorie op een rustige manier uit, hij heeft humor en maakt grapjes in de les. Het is een erg sympathieke man.’

Op naar de finale?
‘De verkiezing begint nu echt te leven op school, het wordt spannend’, volgens Veldman. ‘Ik zal alvast nadenken over een onderwerp voor het korte college tijdens de finale.’

Else de HaanHalve finalist 3: Else de Haan

‘Ik ben met stomheid geslagen. Wat een eer!’ Else de Haan is redelijk verbaasd dat ze bij de laatste tien zit. ‘Ik geef les aan zo’n kleine opleiding.’

Bekend van:
De derde finalist heeft een hekel aan dogma’s. ‘In het lesgeven zijn er geen absolute waarheden’, stelt De Haan. ‘Elke waarheid heeft vier hoeken.’ Ze geeft de vakken stem en taal, ze is SLB’er en mentor van de topklassen. Zes jaar lang werkte ze als logopedist in Groot-Brittannië, maar kwam terug om hier in Nederland meer bij het onderwijs betrokken te zijn. Bij het UMC gaf ze al les aan de post-hbo op de afdeling KNO. Nu is ze voorzitter van het curriculum.

Volgens haar studenten:
Op de faculteit Gezondheidszorg is Else de Haan een graag geziene docent. ‘Ze geeft duidelijke en begrijpelijke informatie’, laten haar studenten weten. ‘Ze is aardig en begripvol. Ze geeft opbouwende feedback waar je echt iets mee kunt.’ Een andere student zegt: ‘Zij zet zich in voor studenten en verwerkt feedback in de structuur van de lessen en de opbouw van vakken. Vakinhoudelijk is ze ook erg sterk.’

Op naar de finale?
‘Samen met de collega’s zal ik nu kijken hoe ver we kunnen komen. Ik wil de studenten enorm bedanken dat ze de moeite hebben genomen om te stemmen. Hun betrokkenheid is mooi.’

Yoni Shem-TovHalve finalist 2: Yoni Shem-Tov

‘Dat meen je niet?! Heeft de Sanskrietvertaling van mijn voornaam (die vagina betekent, red.) toch nog geholpen.’ Dat hij bij de laatste tien zit, vindt hij super. Vorig jaar won hij nog de faculteitsprijs, dit jaar wil hij HU-breed scoren.

Bekend van:
Deze tweede halve finalist is een jonge hond. Met zijn 23 jaar is hij de jongste gegadigde voor de titel Docent van het Jaar. Als trainee docent begon hij in augustus 2007 aan de opleiding Veiligheidskunde van de faculteit Maatschappij en Recht. Hij specialiseert in het vak public management. Vijf jaar lang werkte hij als beveiliger voor Veneberg Security Team, particulier beveiligingsbedrijf van zesvoudig sterkste man van Nederland Berend Veneberg.

Volgens zijn studenten:
‘Je leert veel van hem door zijn praktijkervaring.’ De combinatie tussen kennisoverdracht en humor staat bij zijn studenten hoog in het vaandel. ‘Hij gebruikt leuke fragmenten en grapjes in zijn lessen. Daarnaast zorgt hij ervoor dat iedereen geconcentreerd is en de stof opneemt.’ Zijn betrokkenheid en bereikbaarheid maken hem tot een soort idool. ‘Je kunt altijd bij hem terecht en heeft plezier in zijn werk.’

Op naar de finale?
‘Nu zal ik het campagneteam opdracht geven om een stap verder te gaan. De poster in het gebouw heeft gewerkt, maar nu moet ik ervoor zorgen dat ik de stemmen van Ivo de Haard ook kan bijschrijven.’

Ruud HoffHalve finalist 1: Ruud Hoff

‘O jee, het wordt steeds onheilspellender.’ Zijn plaatsing voor de halve finale van de Docent van het Jaar-verkiezing doet hem blozen. Hij moet even slikken, maar dan is er een glimlach en een trotse blik.


Bekend van:

De eerste halve finalist is een docent van de oude stempel. Hij geeft moderne geschiedenis aan de propedeuse en aan de latere jaren binnenlandse en buitenlandse politiek aan de School voor Journalistiek. Aan Instituut Clingendael zorgt hij ervoor dat de diplomaten goed op de hoogte zijn van de internationale betrekkingen, voor Defensie leidt hij generaals op die moeten inschatten hoe de machtsverhoudingen in de wereld liggen. Hij is een veelgevraagde Midden-Oostendeskundige voor televisie en auteur van tien boeken.


Volgens zijn studenten:

Op de faculteit Communicatie en Journalistiek staat de 59-jarige Hoff bekend als een man die een stoffig vak boeiend kan maken. ‘Je denkt dat je alles van een onderwerp al weet, maar dan komt hij toch weer met nieuwe informatie. De enige docent die me keer op keer blijft boeien.’ Een andere cursist prijst hem om zijn presentatievaardigheden. ‘Hij is op gepaste momenten humoristisch.’ Zijn vakkennis is volgens de fans ongeëvenaard: ‘Je merkt aan zijn spreken dat hij zeer deskundig is in zijn vak.’ De laatste motivatie is sprekend: ‘Ruud Hoff is een monument op de School voor Journalistiek.’


Op naar de finale?

‘Ik vind het erg leuk dat ik op school door mijn eigen studenten zo gewaardeerd wordt. Dat gegeven alleen is voor mij al de hoofdprijs.’

Reageer!
Deel via...