Docent van het Jaar 2013: de halve finale

Dit zijn ze! De eerste vijf van de 21 halve finalisten in de Docent van het Jaar verkiezing 2013: Martin, Roel, Tanja, Ortwin en Rita. Tot 18 april kun je stemmen op jouw favoriete docent, en wie weet staat hij/zij op 16 mei in de grande finale!

Stemmen maar! (tot 18 april)

 
‘Ik zie studenten als mijn vrienden’ 
 
Wie? Martin Moinat 
(56)


Wat? Fysieke veiligheid (Arbo veiligheid, BHV) 

Waar? Faculteit Maatschappij en Recht 


Hoe lang al? Zes jaar 
 


 
Hoe was je eerste keer voor de klas?


‘De eerste keer op de HU voelde voor mij als thuiskomen. Ik had tien jaar lang geen les gegeven aan studenten en het voelde gelijk weer goed.’  



 
Wat is belangrijk aan jouw vak? 
‘Iedereen heeft in het dagelijks leven met veiligheid te maken. Daarom is het belangrijk dat mensen in dit vakgebied goed worden opgeleid.’  
 

Wat zeg je tegen een student die het even niet meer ziet zitten?
‘Dan ga ik gelijk met de student in gesprek. Ik zal proberen uit te zoeken wat hij niet meer ziet zitten en waarom niet. Vervolgens zal ik er alles aan doen om er voor te zorgen dat hij het wel weer ziet zitten en het maximale resultaat behalen.’ 
 
Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd?


‘Ik hoop dat ik ben genomineerd omdat ik het beste in de student naar boven haal. Daarnaast hoop ik studenten te motiveren en inzicht te geven in de beroepspraktijk waar het vak voor bedoeld is. Ik zie de studenten echt als mijn vrienden.’
 
‘Het verhaal achter de student is belangrijk’ 


 
Wie? Roel Bax(32)

Wat? Social Work, studieloopbaanbegeleiding, onderzoek, training en gespreksvoering

Waar? Faculteit maatschappij en Recht

Hoe lang al? Driekwart jaar
 
Hoe was je eerste keer voor de klas?
‘Spannend, erg spannend. Ik wilde goed voorbereid zijn en meer weten dan wat er in de lesstof stond. Achteraf ben ik tevreden over mijn eerste les en de weken die volgden. Ik ben er vrij snel ingegroeid.’


 
Wat is er belangrijk aan jouw vak?

‘Met de huidige economische situatie is het belangrijk dat er sociale professionals zijn die de kwetsbare mensen aan de onderkant van de samenleving kunnen begeleiden om er op eigen kracht weer mee te kunnen doen.'
 


Wat zeg je tegen een student die het even niet meer zien zitten? 

‘Dan vraag ik eerst: waarom niet. Het verhaal achter de student is belangrijk. Samen zullen we vervolgens tot een goede oplossing moeten komen.’ 


 
Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd? 

‘Ik vind het belangrijk om een goede samenwerkingsrelatie met de student op te bouwen. Als de band en het vertrouwen in orde zijn, kunnen we samen voor diepgang zorgen. Dus ik hoop dat dat de reden is.’

 
‘Waar ik kan bemoedig ik ze’
 
Wie? Tanja van Mazijk (50)
Wat? Arbeidsrecht en mediation bij arbeidsconflicten
Waar? Faculteit Maatschappij en recht 
Hoe lang al? 10 jaar
 
Hoe was je eerste keer voor de klas?
‘Mijn hart klopte door mijn  sjaaltje heen van de stress. Terwijl ik al begonnen was, sleepte een studente een stoel voor mij langs. Ik zei vervolgens: gaat het wel goed met u? Het viel verrassend goed en uiteindelijk heb ik juist met dat meisje een goed contact gekregen. Nu denk ik weleens: hoe is het mogelijk dat ik dat heb overleefd?’
 
Wat is belangrijk aan jouw vak?
‘Het is alleen belangrijk als je het nodig hebt bij het beroep dat je gaat doen. Anders kun je prima leven zonder arbeidsrecht.’
 
Wat zeg je tegen studenten die het even niet meer zien zitten?
‘Dat vind ik erg, en dan probeer ik zo iemand waar dat kan te bemoedigen. Niet alleen als docent, maar ook als mens. Het is belangrijk dat je bemoedigd wordt door je medemens.’
 
Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd?
‘Ik hoop omdat ik de studenten, al is het maar een klein beetje, laat beseffen dat ze er toe doen. En dat het dus belangrijk is dat ze hun vak goed uitoefenen. Ook voor anderen.’
 
‘Ze weten dat ze op me kunnen rekenen’ 
 
Wie? Ortwin Hutten (44)

Wat? Rekenen, wiskunde, studieloopbaanbegeleiding 

Waar? PABO, faculteit Educatie

Hoe lang al? 2,5 jaar

 
Hoe was je eerste keer voor de klas?

‘Ik was pas 23 en de studenten dachten allemaal dat de docent het liet afweten. Sterker nog, ze zagen me aan voor een nieuwe klasgenoot. Maar ik groeide gelukkig al snel in mijn rol.’

 
Wat is er belangrijk aan jouw vak?

‘Goede leraren opleiden voor de toekomst. Zij zorgen ervoor hoe het onderwijs en de samenleving er in de toekomst uit ziet. Ook leiden we de toekomstige minister-president op. Het gaat dus veel verder dan rekenen en wiskunde. Ik wil ze ook leren om goed met kinderen om te gaan.’
 
Wat zeg je tegen een student die het even niet meer zien zitten?

‘Het woordje ‘samen’ komt bij mij vaak naar voren. Een advies van mij is altijd, doe het met anderen, los het niet alleen op. Anderen kunnen je altijd helpen. We zijn er samen en dus kunnen ook samen mooie dingen neerzetten.’ 
 
Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd?

‘De ander doet er bij mij toe. Ik ben heel betrokken bij mijn studenten, ze weten dat ze op me kunnen rekenen. Daarnaast hoop ik ze te inspireren en hecht ik veel waarde aan goede communicatie.’
 
‘Ze vinden dat ik droge humor heb’ 
 
Wie? Rita Garretsen Denkema (56)

Wat? Mondzorgkunde

Waar? Faculteit Gezondheidszorg

Hoe lang al? Ruim 20 jaar
 
Hoe was je eerste keer voor de klas?

‘Natuurlijk spannend. College geven, als net afgestudeerde tandarts, aan bijna-leeftijdgenoten. Gelukkig vind ik het nog altijd erg leuk.’
   
Wat is er belangrijk aan jouw vak?

‘Hoe zou je het vinden als je een plaatselijke verdoving voor je tanden of kiezen krijgt toegediend door een student die onvoldoende kennis heeft over de soorten verdovingsvloeistoffen, de toedieningsvormen, de bijwerkingen en complicaties die kunnen optreden?’
 
Wat zeg je tegen een student die het even niet meer zien zitten? 

‘Dat hangt af van het jaar waarin de student zit. Soms moet je studenten adviseren een andere opleiding te kiezen, dat is spijtig, maar vaak wel verstandig. Ouderejaars geef ik bijles in de hoop dat ze de draad wel weer kunnen oppakken.’ 

 
Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd?

‘Tja, ik hoor vaak van de studenten dat ze vinden dat ik veel droge humor heb en dat ik boven de lesstof sta.  Bovendien kan ik aardig een verhaal vertellen, zonder een PowerPoint letterlijk voor te lezen. Studenten vinden mijn tentamenvragen vaak minder grappig.’