De HU bekommert zich om de geldzorgen van haar medewerkers

Foto: Kees Rutten

Doet een medewerker niet mee aan cadeaus? Is hij of zij snel geëmotioneerd? Wil een collega een voorschot op het salaris? Het zijn signalen van financiële zorgen. Aan de HU kunnen medewerkers daarmee bij verschillende instanties terecht. Aan leidinggevenden is middels een mail gevraagd of ze er alert op willen zijn bij hun medewerkers.

Door de prijsstijgingen in winkels en energierekeningen stijgen de kosten van levensonderhoud. Eén op de drie huishoudens maakt zich daar zorgen over. ‘Naar verwachting zullen er binnen HU medewerkers zijn met geldvragen of geldzorgen’, schrijft Elise Nauta, directeur Human Capital (onderdeel van de Dienst Human Resources) in een e-mail aan leidinggevenden van donderdag 16 februari.

Zorgen over geld is niet voorbehouden aan mensen met een laag inkomen maar kunnen ook voorkomen bij diegenen met een middelbaar of hoog salaris, staat in de mail. Geldproblemen kunnen leiden tot stress, concentratieproblemen en verzuim. ‘Deze stress blijft niet thuis en kan dus ook op de werkvloer een rol spelen.’ Daarom heeft de HU hier aandacht voor. De Dienst HR en het lectoraat Schulden en Incasso hebben hierover afspraken gemaakt.

Binnen de hogeschool zijn er meerdere manieren waarop personeelsleden met geldstress hulp kunnen krijgen:

• Op Sharepoint is een speciale pagina ingericht met informatie en manieren om geldproblemen te tackelen. Waar je terecht kunt met vragen of een test om inzicht te krijgen in je eigen situatie. Ook kunnen medewerker bij verschillende personen binnen de hogeschool in gesprek gaan. Er bestaat de mogelijkheid om een budgetcoach in te schakelen.
  • Iemand van de Dienst HR neemt contact op met een medewerker als er sprake is van beslaglegging op het salaris. Dit wordt vertrouwelijk behandeld en dus met niemand gedeeld.
  • Als een personeelslid een keer de rekeningen niet kan betalen is het mogelijk een voorschot van het salaris aan te vragen via AskHR.

Leidinggevenden wordt gevraagd alert te zijn op mogelijke geldzorgen van medewerkers. Die kunnen bijvoorbeeld voorkomen als er sprake is van scheiding, langdurige ziekte of het overlijden van een partner. Gesprekken over geldproblemen kunnen lastig zijn, waarschuwt de brief. In een filmpje van Nadja Jungmann, lector Schulden en Incasso, komen suggesties voorbij voor leidinggevenden.