Hogeschoolraad alsnog akkoord: opheffing faculteiten per februari

De impasse tussen het college van bestuur en Hogeschoolraad (HSR) is opgelost. De HSR heeft woensdag ingestemd met de ‘Overgangsregeling medezeggenschap’. Hierdoor kan de opheffing van de faculteiten doorgaan. Niet in januari maar per 1 februari 2017.

De HSR stemde in na een besloten overleg met het voltallig college van bestuur op woensdagmiddag 23 november. Vorige week woensdag stemde een meerderheid van de raad tegen de regeling omdat het college niet wilde voldoen aan enkele eisen.

Het college is nu deels aan de voorwaarden tegemoetgekomen. Zo wordt de verhoging van de vergoeding voor leden van de nieuwe instituutsraden verlengd tot 1 september (was 1 april). Ook zal de HSR extra uren krijgen als een of meerdere instituutsraden niet van start gaan; de taken worden dan overgenomen. ‘Wij gaan ervan uit dat alle raden gevuld worden dus dit zal dan niet aan de orde zijn’, zegt collegevoorzitter Jan Bogerd.

Compromis
Voor een derde eis is een compromis gesloten. Het college wil dat de instituutsraden doorgaans uit drie studenten en drie medewerkers bestaan, terwijl de HSR dit wil verhogen tot vier/vier. Afgesproken is dat de raden worden aangevuld met een aspirant-lid vanuit de studenten en één vanuit de medewerkers.

Doordat de HSR vorige week niet akkoord ging met de regeling was de geplande opheffing van de faculteiten per 1 januari niet meer mogelijk. Want in plaats van de huidige zes faculteitsraden komen 22 instituutsraden en daarvoor moeten verkiezingen worden georganiseerd. Door een maand uitstel van de opheffing is die ruimte er wel.

Consequenties
Jan Bogerd is verheugd over het besluit. ‘Het is belangrijk voor de organisatie dat we verder kunnen’, stelt hij. Daarbij leiden organisatieveranderingen tot onduidelijkheid. ‘Het is goed dat we snel duidelijkheid kunnen geven over de consequenties voor mensen.’

Er moet nog één hobbel worden genomen: de Raad van Toezicht moet het vernieuwd bestuurs- en beheersplan nog goedkeuren. Bogerd verwacht dat dit snel gebeurt. De HSR ging hiermee vorige week akkoord.

Update
Donderdag 24 november heeft de Raad van Toezicht zijn fiat aan het vernieuwd bestuurs- en beheersplan gegeven.