HU heeft eerste landelijke GSA-middag. ‘Animo overweldigend’

Padualaan 97. Foto: Kees Rutten

Donderdag 21 september wordt het druk op Padualaan 97. Vanuit het hele land komen er zo’n honderd docenten en studenten naar de eerste landelijke middag van de Gender and Sexuality Alliance. Voor iedereen van elke mbo, hbo of universiteit die zelf ook graag zo’n eigen GSA wil.

Annemiek Broersen is verbaasd over het aantal aanmeldingen. Blijkbaar heeft de HU inmiddels een voortrekkersrol. ‘Toen we er zes maanden geleden aan deze middag begonnen, hoopten we op een opkomst van dertig geïnteresseerden. Nu zijn het er al meer dan honderd. We hebben de inschrijvingen moeten sluiten, om het te kunnen bolwerken.’ Broersen is een van de initiatiefnemers en was vier jaar geleden ook een van de eersten aan de HU die pleitte voor een GSA.

Annemiek Broersen. Foto: Kees Rutten

Dat er uit het hele land veel behoefte is aan deze middag, is volgens Broersen toch ook niet heel verrassend. Ze krijgt regelmatig telefoontjes van andere hogescholen met collega’s die iets willen oprichten voor hun Lhbtqi+-gemeenschap maar niet weten waar te beginnen. Iets soortgelijks geldt voor medewerkers van het COC. Hun band met middelbare scholen is het sterkst, maar ze merken steeds meer dat zelfs basisscholen, en het hoger onderwijs hun eigen regenboogcommunity wensen.

Het is meer dan een privézaak

‘Wij hebben de waarheid ook niet in pacht hoor’, benadrukt Broersen. De GSA van de hogeschool is zelf ook zoekende. Zichtbaarheid binnen de HU blijft een probleem, want lang niet iedereen weet dat het orgaan bestaat. Buiten de HU is ook problematisch. ‘Ze willen dat iedereen weet dat de minderheid hier welkom is. ‘We willen graag een bondgenoot zijn in de queercommunity. Dat jongeren denken: daar ga ik heen, want daar ben ik veilig. Maar dan moet iedereen wel weten dat we überhaupt bestaan.’

Niet iedereen is dol op de GSA. Sommige queer-docenten willen zich er niet bij aansluiten. Want waarom zou je je geaardheid meenemen in de klas? Met wie je naar bed gaat hoort immers thuis in het privédomein? Die opvatting deelt Broersen duidelijk niet. Althans: niet meer. Ze is docent bij de Master Educational Needs en noemt haar geaardheid inmiddels vaak als eerste. ‘Zolang mensen hun wenkbrauwen er nog bij optrekken blijf ik het zeggen. Voor studenten die hetzelfde voelen als ik.’

De opening van het regenboogfietspad.

Wat voor effect hebben GSA’s eigenlijk? Donderdagmiddag zullen de Groningse onderzoekers Laura Baams en Ruby van Vliet antwoord op geven met de resultaten van hun onderzoek naar deze vraag. Daarna volgen er workshops over het nut van bondgenoten die zelf niet uit de queercommunity komen (ofwel allies), over hoe het Albeda College een GSA leidt op een grote mbo-school, over hoe je je als GSA bekend maakt en ervoor zorgt dat je niet insukkelt.

Wat denkt Broersen, is de GSA idealiter binnen twintig jaar overbodig geworden? Ze schudt haar hoofd. ‘Je blijft een minderheid. Zelfs al zouden we over twintig jaar geaccepteerd zijn, dan is dat geen statisch gegeven. De samenleving blijft een levend iets. Hou die GSA maar lekker in de lucht.’

De middag wordt georganiseerd door de GSA HU (vanuit het Netwerk Diversiteit en Inclusie) in samenwerking met lhbti+ belangenbehartiger COC en COC Midden Nederland. Initiatiefnemers zijn Annemiek Broersen en Marlies de Vos.