HU wil mogelijk extra bezuinigen op studentensport

De HU wil komend jaar extra bezuinigen op de studentensport. Dat heeft de hogeschool deze zomer besproken met het bestuur van Mesa Cosa, de Utrechtse Studenten Sportstichting.

Dat zegt Cees Verhoef, directeur van Sportcentrum Olympos, tegen de Utrechtse nieuwssite DUIC.nl. Het sportcentrum wordt beheerd door Mesa Cosa. De HU zou de subsidie voor studentensport met 50.000 euro willen verminderen. Met ingang van dit jaar verlaagde de hogeschool de bijdrage al van drie naar twee ton.

Structurele tekorten
‘De HU wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten’, concludeert Verhoef in het artikel. Sportcentrum Olympos in De Uithof wordt in stand gehouden door de HU, Universiteit Utrecht en door contributie van individuele leden en studentensportverenigingen. De organisatie zit al enkele jaren in financieel zwaar weer en kampt met structurele tekorten.

Verhoef zegt dat studenten van plan zijn om een petitie tegen de mogelijke bezuinigingen te starten. ‘Het gaat niet werken zo. Bij het voetbal is de contributie al hoger dan bij andere voetbalclubs in de stad. En met de invoering van de sportpas zijn de kosten voor de student al fors omhooggegaan. We zijn succesvol, doen ons best en toch worden we nu weer onderuit getrokken.’

Een woordvoerder van de HU bevestigt aan DUIC.nl dat er gesprekken zijn gevoerd met Mesa Cosa maar doet over de inhoud geen uitspraken.

Foto: Sportraad Utrecht