‘Journalisten moeten politici vaker om verantwoording vragen’

Politieke journalisten moeten politici in verkiezingsdebatten vaker om verantwoording vragen wat ze de afgelopen vier jaar hebben gepresteerd. Dat gebeurt nu zelden. Dat stelt Remko van Broekhoven, politiek filosoof en docent Journalistiek aan Hogeschool Utrecht, in zijn proefschrift ‘De Bewakers Bewaakt’, dat hij vrijdag 22 april zal verdedigen bij de Universiteit Utrecht.

Van Broekhoven, tevens Trajectum-columnist, onderzocht de rol van politieke journalisten bij verkiezingsdebatten op tv. Hij analyseerde oude tv-debatten en de berichtgeving daarover in de kranten. Daarnaast hield hij diepgravende interviews met tien politiek journalisten, onder wie vier debatleiders: Paul Witteman, Frits Wester, Ferry Mingelen en Dominique van der Heyde. Hij sprak vijf schrijvende journalisten van onder meer De Telegraaf en NU.nl.

Dat journalisten bij tv-debatten politici zelden om verantwoording vragen, vond Van Broekhoven een onverwachte ontdekking. ‘Ik was ook wel bezorgd toen ik dit ontdekte. Het is immers niet de bedoeling dat politici in verkiezingstijd alleen maar roepen wat hun toekomstplannen zijn. Het gaat in verkiezingsdebatten vaak om de vraag: wie wil met wie regeren? Het draait heel weinig om de vraag: waarom heeft een politicus eerder zo gehandeld?’

Zie ook het complete interview met Remko van Broekhoven en zijn video’s als vloggende filosoof.