Kwart van studenten wil eigen bedrijf

Een kwart van alle studenten wil een eigen bedrijf starten, blijkt uit onderzoek. Dat zijn er veel meer dan drie jaar geleden, toen maar dertien procent een eigen onderneming wilde.

Deze trend ziet de overheid graag, want die wil ondernemerschap onder jongeren aanjagen. De regering hoopt ook dat werknemers zich steeds ondernemender gaan gedragen. Dat zou goed zijn voor de economie. Voor de tweede keer liet het ministerie van OCW uitzoeken hoe het staat met ondernemerschap in het onderwijs.

Onder studenten lijkt de boodschap aan te slaan, ondanks – of misschien juist dankzij – de economische crisis. Met name hbo’ers (28 procent) zien een eigen bedrijf wel zitten. Maar ook academici willen steeds vaker dat ze voor zichzelf beginnen: nu achttien procent tegen zeven procent in 2007.

Vooral de uitdaging en de onafhankelijkheid spreken tot de verbeelding, blijkt uit een enquête onder studenten. Geld verdienen is minder vaak de drijfveer, maar wel vaker dan voorheen: tegenwoordig noemt één op de twee studenten geld als reden om een eigen bedrijf te starten, terwijl dat drie jaar geleden nog maar één op de drie was.

Al zijn de resultaten bemoedigend, er valt nog een wereld te winnen, vindt demissionair staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (CDA). Studenten hebben te weinig weet van alle voorzieningen waar ze gebruik van kunnen maken als ze naast hun studie een bedrijfje willen opzetten. Tweederde heeft bijvoorbeeld geen idee of er aan hun hogeschool of universiteit een ‘centre of entrepreneurship’ is.

Er moet iets gebeuren, concludeert ook onderzoeksbureau EIM, dat het rapport heeft geschreven. Verbeter de beeldvorming rond ondernemerschap, vooral in het primair onderwijs: je kunt niet vroeg genoeg beginnen. Pas bovendien de inspectienormen aan, want de onderwijsinspectie wil scholen wel eens op de vingers tikken als ze te veel uren aan ondernemerschap besteden.

Aan hogescholen is ondernemerschap al tamelijk vanzelfsprekend, maar aan universiteiten niet. Ondernemerschap dringt maar moeizaam tot het verplichte curriculum door, vinden de rapporteurs. Specifiek voor de universiteiten bepleit EIM een subsidie om daar verandering in te brengen.