Moeten we bevreesd zijn voor camera’s op de HU?

Foto: Kees Rutten

Bij Leidse studenten ontstond onrust over de camera’s op hun universiteit. De camera’s zouden meer registreren dan alleen het aantal bezoekers in een gebouw. Moeten we ook bang zijn voor de camera’s en personentellers op de HU?

Foto: Kees Rutten

‘Weg met die camera’s!’ Studenten van de Universiteit Leiden protesteerden afgelopen weken tegen camera’s die sinds vorig jaar op de universiteit hingen. De camera’s waren bedoeld om bezoekers te tellen, maar kunnen ook je lengte meten, leeftijd inschatten en geslacht bepalen. Ze kunnen zelfs zien of je een mondkapje draagt. Leidsche studenten waren bang dat deze gegevens ook werden geregistreerd en makkelijk kunnen uitlekken.

Inmiddels heeft de Universiteit Leiden vanwege de onrust de honderden camera’s voorlopig uitgeschakeld. De universiteit gaat het systeem onderzoeken. Ook de Universiteit Utrecht stopte naar aanleiding van de situatie in Leiden preventief met hun camera’s. De UU gebruikte camera’s als proef in de bibliotheek en in meerdere gebouwen en onderwijsruimtes. Die waren om te controleren of de coronaregels werden gehandhaafd. De camera’s staan nu uit en de universiteit garandeert dat er geen beelden zijn opgeslagen.

Beveiligingscamera’s

Foto: Kees Rutten

Op de terreinen en in de gebouwen van de HU zijn beveiligingscamera’s aanwezig om de veiligheid van personen, goederen en gebouwen te bewaken. Receptionisten kunnen deze live-beelden bekijken. De ruimte waar deze videobeelden zijn opgeslagen is beveiligd en alleen toegankelijk voor de beheerder en vervanger. Opgenomen beelden worden enkel teruggekeken bij een incident en beelden worden maximaal vier weken bewaard.

Tellers op de HU

Op de HU wordt net als in Leiden geregistreerd hoeveel mensen een gebouw in- en uitlopen. Maar dit gebeurt met automatische tellers en niet met camera’s. Deze tellers zijn geplaatst in coronatijd, toen minder mensen in de gebouwen mochten. ‘Zo’n apparaat registreert beweging en houdt hierdoor in real time bij hoeveel mensen in een gebouw zijn’, verzekert Danielle van Wijngaarden ons, directeur Bedrijfsvoering van de HU. Dit is dus niet vergelijkbaar met de camera’s op de Universiteit Leiden. Bevreesd zijn voor die tellers? Hoogstwaarschijnlijk niet nodig.