Oud-student

‘Na mijn studie ben ik voor de Scientology Kerk gaan werken’

Op weg naar het 25-jarig jubileum van Hogeschool Utrecht interviewt Trajectum een serie oud-studenten van verschillende generaties. Dit keer: Robert Kruijt, die in 2001 begon aan Bouwkunde en nu voor de Scientology Kerk in Amsterdam werkt.

‘Met mijn studie doe ik niets meer. Ik werk bij de Scientologiekerk. Mijn ouders zijn al vanaf mijn geboorte Scientoloog en ik had er nooit zoveel mee. In tegenstelling tot sommige andere religies, krijg je deze niet echt vanuit huis mee. Bidden deden we bijvoorbeeld nooit. Rond mijn twintigste begon ik onderzoek te doen naar de beweging. Ik wilde weten of ik erachter stond, las boeken en werd actief binnen de gemeenschap.

Trauma’s en gedachten

Scientology gaat ervan uit dat de mens geen ziel heeft, maar een ziel ís, die los staat van je lichaam en van je verstand. We geloven dat de mens van nature goed is, maar dat je door je verleden vast komt te zitten in patronen. Als iemand stemmingswisselingen heeft of veel roddelt, geloven we dat dat komt door een traumatische ervaring, of door onbewuste gedachten die zich opstapelen. Als je dat eenmaal herkent, snap je jezelf en de ander beter.

Onze diensten bestaan vooral uit zelfstudie, waarin we vragen stellen als: hoe zit het verstand in elkaar? Waar komt irrationeel gedrag vandaan? Maar ook: waarom voeren mensen oorlog? Je maakt opdrachten, waarbij je kritisch naar je eigen gedrag kijkt en met een counselor ga je dieper in op je ervaringen. Het doel is ervoor te zorgen dat je niet langer wordt beïnvloed door je verleden.

Een slecht imago

Veel mensen hebben een verkeerd beeld van Scientology. Ze geloven dat we een sekte zijn en een gesloten gemeenschap vormen. Als ik zeg dat je gewoon een rondleiding kunt krijgen, reageren ze verbaasd, terwijl we vaak opleidingen over de vloer hebben, zoals journalistiek of godsdienstwetenschappen. Het grootste misverstand is dat je moeilijk bij Scientology kunt komen, of er moeilijk vanaf komt. Het is ook geen dogmatische religie.

Op mijn 25e besloot ik me er volledig aan te wijden en nu onderhoud ik het contact met de media en gemeente. Ik draag geen salaris af, net als andere kerken worden we gesteund door de leden. Je betaalt donaties per dienst en als je daar geen gebruik van maakt, dan hoef je niets te betalen.

Mijn vrienden reageren verschillend op mijn keuze, de ene is geïnteresseerd, de ander schrikt ervan. Maar ik leg alles uit en beantwoord hun vragen. Sommigen reageren onverschillig. Als je weet dat iemand christelijk is, praat je daar ook niet telkens over.

Bouwkunde

Ik wist al snel dat ik iets met techniek ging studeren. Mijn vader is technisch aangelegd, dat speelde mee en op de middelbare school volgde ik het profiel Natuur & Techniek. Omdat ik geïnteresseerd was in gebouwen, dacht ik eerst aan Architectuur of Civiele Techniek. Maar bij Bouwkunde had ik het beste gevoel.

Bij Bouwkunde leer je over constructieberekeningen, luchtbehandeling, ventilatie en isolatie. Je moet van alles berekenen, zoals de krachten in gebouwen van staal- en betonconstructies. De vakken waren pittig, de uitleg was soms te snel en onduidelijk. We hadden projecten waarin je in drie maanden een gebouw moest ontwerpen. Door een gebrek aan discipline stelden studenten dat te lang uit, ik ook. Drie dagen voor het project af moest zijn, raakte ik in de stress en raffelde het af.

Zuid-Afrika

Op de middelbare school was ik een nerd en tijdens de eerste jaren aan de HU ging ik nog met vrienden van vroeger om. Totdat ik in het derde jaar met elf andere studenten voor een studieproject naar Zuid-Afrika ging. We moesten bouwkundige problemen in de sloppenwijken oplossen. Veel huizen bestonden uit één ruimte, zonder kamers en daar moesten we verandering in brengen. Vier maanden brachten we samen door, het hoogtepunt van mijn studietijd. Na terugkomst van de studiereis gingen we nog vaak samen op stap.

Op kamers ben ik nooit gegaan. Mijn ouders woonden dichtbij Utrecht, in Houten, dus ik kon op de fiets naar college. Daarnaast had ik niet zo’n zin in een hoge studieschuld. Spijt heb ik daar nooit van gehad. Naast mijn studie had ik altijd baantjes. Eerst in een videotheek, daarna als geldteller bij Brink Geldverwerking en ik verdiende wat bij met technisch tekenen. Na Zuid-Afrika wilde ik meer van de wereld zien, dus ging ik na mijn studie backpacken in Zuid-Amerika.

Toekomst

Na terugkomst heb ik een paar jaar bij een bouwbedrijf gewerkt en daarna ben ik voor Scientology gaan werken. Of ik dit nog lang blijf doen, weet ik niet, het hangt af van wat er op mijn pad komt. Ik wil het geloof geaccepteerder maken. Verder hoop ik een gezin te stichten. Ik heb net een huis gekocht en ben toe aan een nieuwe stap.

Als ik opnieuw een studie moest kiezen, was ik waarschijnlijk voor een algemenere opleiding gegaan. Geschiedenis ofzo. Bouwkunde gaat heel diep op één onderwerp in. Als je nog op de middelbare school zit en twijfelt over je studiekeuze, adviseer ik je te kiezen voor een vak dat je het meest interesseert. Waar wil je het liefst meer over weten? Wat zoek je uit jezelf op internet op?  Spijt van mijn studiekeuze heb ik ook weer niet, ik ben al lang blij dat ik een diploma heb.’

Ook interessant: Het montere gevoel is er weer