‘Alle docenten een mastergraad’

Onderwijs
De hogeschool zet verder in op het onderwijsprofiel, waarin het competentiegericht ‘leven lang leren’ uitgangspunt is in het beroepsonderwijs. Het onderwijsaanbod is daarin afgestemd op vragen vanuit arbeidsmarkt en studenten. Ook wil de HU het onderwijs verder flexibiliseren. Dat is noodzakelijk door toename van de diverse instroom (havisten, mbo’ers, vwo’ers, buitenlandse studenten). Dit kan door vrijstellingen, verkorte en verwaarde trajecten. HU wil komende jaren het aantal masteropleidingen uitbreiden.
Punt van aandacht door allerlei opleidingsvarianten en doorstroommogelijkheden blijft de onderwijskwaliteit. Onderwijs en studiebegeleiding wordt daarom geïntensiveerd. De hogeschool heeft de ambitie om het rendement van het aantal afgestudeerden binnen vijf jaar te verhogen met tien procent. Nu heeft zo’n 46 procent van de studenten na vijf jaar een diploma op zak. Na 2012 moet het dit percentage naar zeventig.

Onderzoek
Een andere belangrijke poot wordt onderzoek. Op dit moment werken er aan de hogeschool dertig lectoren in diverse kenniscentra. Dat aantal gaat in de komende jaren naar veertig. Niet elke lector kan bekostigd worden uit de rijksbijdrage. Een belangrijk deel moet komen uit het bedrijfsleven, fondsen of andere organisaties.
Om de onderzoeksfunctie mede gestalte te geven, hebben in 2006 acht medewerkers een promotievoucher gekregen, minder dan de vijftien geplande. De acht hebben een promotor, verbonden aan de Universiteit Utrecht. In 2007 moet het aantal vouchers toenemen. De ambitie van de HU: over tien jaar moeten alle docenten een mastergraad hebben/volgen, is 20 procent gepromoveerd of bezig met hun onderzoek.

Internationalisering
De HU wil meer buitenlandse studenten binnenhalen met een groter Engelstalig aanbod. In 2012 moet tenminste dertig procent van de studenten aan een uitwisselingsprogramma deelnemen.

Samenwerking
Er wordt op dit moment samengewerkt met een aantal ROC’s om meer mbo’ers door te laten stromen naar het hbo. Met de Universiteit Utrecht werkt de HU zowel strategisch als pragmatisch samen op het terrein van onderwijs (premasters, minors), studentzaken (studieloopbaancentrum, studentenverenigingen, introductie), internationalisering, regiofunctie, huisvesting en voorzieningen (gezamenlijke inkooptrajecten).
Samenwerking met midden- en kleinbedrijf (MKB) heeft gestalte gekregen om in het kader van de Taskforce innovatie in 2010 tot de top vijf van innovatieve regio’s in Europa te horen op het gebied van Life Science, ICT, zakelijke dienstverlening, design en multimedia.
In 2006 is het Science park Uithof officieel van start gegaan. Hierin werken de gemeente Utrecht, provincie Utrecht, UU, UMC Utrecht en HU samen. Doel is een brug te slaan tussen onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven.

Organisatie
Om de ambities te kunnen waarmaken op het gebied van onderwijs en onderzoek wordt het personeelsbeleid geprofessionaliseerd. Daarvoor zijn het functiehuis en RGW-gesprekken (resultaat gericht werken) ingevoerd.
Een andere maatregel is de reorganisatie van een aantal diensten in de zogeheten shared service centra (ICT, administratie, faciliteiten en marketing en communicatie). Deze centra moeten efficiënter werken en standaardisatie tot stand brengen en een besparing van twintig procent in 2010. De faculteitsdirecteuren sluiten met het college van bestuur een managementcontract, waarin afspraken worden gemaakt over te behalen resultaten.
(JR)

Lees ook het interview met Geri Bonhof