Echte beslissingen moeten nog worden genomen

Chris van der Heijden, docent bij de faculteit Communicatie en Journalistiek:
Ik lees het regeerakkoord als een blaadje papier vol met mooie woorden. Ik ben te veel historicus om te denken dat ze veel betekenen. Als er staat dat er meer middelen voor het hoger onderwijs worden uitgetrokken, hoeft dat niet positief te zijn. Dat kan zelfs nadelig uitpakken als het geld wordt besteed aan het management en niet bij het onderwijs terecht komt.
De ‘vermanaging’ van de samenleving en het procesdenken is al vijftien jaar gaande en is te ver doorgeschoten. Het middel is doel geworden. Ook hier op deze hogeschool. Als je iets leuks bedenkt en wilt doen, wordt een machinerie van processen in werking gezet. Het gevolg is dat de creativiteit ondersneeuwt. Maar onze primaire taak is onderwijs. Het gaat uiteindelijk om de studenten en docenten. Daarom moeten meer verantwoordelijkheden bij de docenten komen.
Ik denk in het regeerakkoord te lezen dat er een kentering aan staat te komen. Er spreekt in ieder geval de intentie uit van een mentaliteitsverandering. Er is weer meer aandacht voor mensen in plaats van voor processen. Dat begint dan in Den Haag en druppelt hier door. Dat vind ik goed.

David van Swol, voorzitter studentenfractie MUST en vice-voorzitter centrale medezeggenschapsraad:
Wij vinden het in elk geval heel erg goed dat er een commissie komt die zich gaat buigen over de kwaliteit van het onderwijs. Zowel studenten als docenten klagen veel over het gebrek aan kwaliteit en het is heel goed dat het kabinet die klachten serieus neemt.
Verder springt de investering van 1,3 miljard natuurlijk in het oog. Maar fractie MUST vraagt zich af of dit wel genoeg is met het oog op het naderende lerarentekort. De makke van het hbo is dat men niet alleen kampt met vergrijzing maar ook met een nieuw functiewaarderingssysteem dat tot dusver vooral demotiverend uitwerkt voor leraren, zo leert de praktijk.
Daarnaast vinden we het goed dat het kabinet snel wil komen tot een één geïntegreerd wetsvoorstel voor de bekostiging en besturing van het hoger onderwijs. Het huidige bekostigingssysteem is er mede debet aan het gegeven dat opleidingen op de HU soms zo gefocust zijn op diploma's dat dit ten koste gaat van het niveau van onderwijs. Het zou wat ons betreft goed zijn als dit systeem herzien wordt.
Tot slot vindt fractie MUST het jammer dat de nieuwe regering niet het binaire stelsel op de schop neemt. Het binaire stelsel is zeker met het oog op internationalisering niet wenselijk. Hbo-afgestudeerden met een kale bachelortitel zonder de toevoeging 'of science' en 'of arts' hebben in het buitenland immers heel wat uit te leggen als ze een vervolgopleiding willen doen.

Huib de Jong, lid college van bestuur:
Voor onderwijs zal de nieuwe regering structureel meer geld beschikbaar stellen. In een periode van vier jaar loopt dit bedrag op tot een miljard euro. Dat is op zichzelf genomen goed nieuws. Ik betwijfel overigens of dat de HU veel zal helpen. Over de verdeling van die middelen over de vele instellingen en knelpunten is nog veel onduidelijk. Bovendien wordt een brede commissie aangekondigd die een lange termijn actieplan voor investeringen moet gaan opstellen. Echte beslissingen moeten dus nog worden genomen. Wanneer dat zal zijn hangt boven de markt.
Voor ons zou een dergelijk plan overigens voor alles moeten leiden tot een majeure investering in het personeelsbeleid, zodat we echt vorm kunnen geven aan loopbaanontwikkeling van onze mensen en een echte intensivering van het onderwijs zouden kunnen realiseren.
Vanuit het HU perspectief valt op dat voor het bedrijfsleven een rugzak met geld beschikbaar komt om in het hoger onderwijs te besteden. Het gaat dan om de uitbreiding van een regeling op basis van de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk en vouchers voor het MKB. Voor ons is samenwerking met het bedrijfsleven gelukkig een gewone zaak. De nieuwe regering vindt die samenwerking terecht een belangrijke motor voor innovatie. Het is een uitdaging om door vraaggericht te werken een deel van die middelen op de markt te verdienen.
Op twee plaatsen wordt in het regeerakkoord ook melding gemaakt van ophoging van het budget voor eerste en tweede geldstroom. De nadruk ligt daarbij op universitair onderzoek, maar bovendien zijn er extreem veel verschillende onderwerpen die uit hetzelfde budget betaald moeten worden. Dan is zelfs een miljard euro nog weinig. Ook al heeft het kabinet nu wel door hoeveel achterstallig onderhoud het onderwijsgebouw heeft opgelopen.
Samenstelling Gerard Rutten

Het regeerakkoord is te lezen op: formatie.regering.nl