Nieuws

Jacht op wanbetalende student kost veel tijd en geld

Instellingen moeten sinds een jaar zelf in de gaten houden of studenten hun collegegeld betalen. Banken stonden altijd garant voor de betaling, maar dat bleek verboden. De kosten? ‘Fontys zou iedere student een half uur extra college kunnen geven.’

De Haagse Hogeschool moest het vorige collegejaar de deurwaarder afsturen op maar liefst 650 studenten. ‘En dat doen we echt niet na één gemiste betaling. Er is dan al een heel traject aan herinneringen en aanmaningen geweest’, zegt financieel directeur Eduard Hunsel. Eenvoudiger is het werk van de studentenadministratie er dus niet op geworden. Hunsel denkt dat zijn afdeling er minimaal twintig uur extra werk per week bij heeft gekregen. Succes is niet gegarandeerd. ‘In een aantal gevallen mochten wanbetalende studenten geen tentamen meer doen. Het is als met het energiebedrijf: als je niet betaalt, gaat vroeg of laat het licht uit.’

 Universiteiten en hogescholen hadden met de Nederlandse banken een deal die in strijd was met Europese regelgeving, legt woordvoerder Annelieke van Schie van de HBO-raad uit. ‘Banken gaven studenten die te weinig geld op hun rekening hadden ongevraagd een krediet als er een collegegeldtermijn werd afgeschreven, en dat mocht niet.’

Woordvoerder Matty Salimans van Fontys Hogescholen vertelt dat bij haar instelling alleen al in augustus 345 herinneringen en aanmaningen de deur zijn uitgegaan. ‘Met de kosten van het hele proces gaat zomaar één of twee procent van de omzet verloren. Per student komt dat neer op een half uur college in de week.’

 Met aangepaste betalingsmogelijkheden hoopt Hogeschool Inholland de deurwaarder niet te hoeven inzetten. ‘We werken veel met eenmalige, niet te storneren machtigingen en dat gaat goed’, zegt woordvoerder Niels Pols. ‘Studenten kunnen ook in tien termijnen af te lossen in plaats van vier. Dat maakt het wat milder.’  De Hogeschool van Amsterdam heeft een vergelijkbare regeling, maar spreidt de betaling over acht termijnen. ‘Toch hebben we iedere ronde een paar honderd studenten die niet meteen betalen. Het komt bijna altijd goed. Als het nodig is zoeken we persoonlijk contact met studenten. Dat kost allemaal tijd’, aldus woordvoerder Paul Helbing.