Opnieuw tegenslag voor OCW in ‘hbo-fraude’

Dat heeft de Utrechtse rechtbank begin maart besloten. HAN-voorzitter Marcel Wintels heeft altijd bestreden dat zijn instelling voor ongeveer 2,5 miljoen euro had geknoeid met de bekostiging. Hij gaf alleen een administratieve fout toe en ging akkoord met een terugvordering van 64 duizend euro.
De rechtbank constateerde aanzienlijk minder fouten dan de commissie Schutte, die tussen 2003 en 2005 de bekostigingsmores in het hbo onderzocht. Het ministerie van OCW en de HAN kunnen nog in hoger beroep bij de Raad van State. De hogeschool wil het fraudedossier sluiten, al is men wel van mening dat ook de resterende terugvordering van zeven ton onterecht is.
Of deze uitspraak van invloed is op de rechtsgang tussen het ministerie en de Hogeschool Utrecht is volgens HU-juriste Marije van Leeuwen niet duidelijk. ‘Het kan in ieder geval geen kwaad, maar onze zaak is complexer dan die van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen’, zegt zij.
Het ministerie heeft 7,4 miljoen gulden van de hogeschool teruggevorderd omdat dit bedrag onterecht zou zijn verkregen. De hogeschool betwist de rechtmatigheid hiervan en ging in beroep bij de rechtbank in Utrecht. Tijdens de zitting begin december kruisten de partijen de degens. Onlangs heeft de rechtbank aanvullende informatie bij de hogeschool opgevraagd. Een uitspraak in deze zaak kan nog even op zich laten wachten.
De hbo-fraude kwam in 2001 aan het licht bij Saxion Hogescholen, toen een voormalige medewerker via de media bekend maakte dat verschillende hogescholen studenten bij het rijk voor bekostiging in rekening brachten, terwijl ze er niet studeerden. (HOP/GR)