Utrecht gaat internationaal én nationaal aan de weg timmeren. De stad
moet volgens het college geprofileerd worden als ‘historische,
persoonlijke stad die ruimte biedt aan vernieuwing en talent’.
dat Utrecht zich sterker profileert.
Utrecht verwacht dat door de ontwikkelingen in Leidsche Rijn, Stationsgebied
en de herstructurering van de naoorlogse woonwijken, bedrijventerreinen en
winkelcentra het inwonertal en de werkgelegenheid van de stad fors toenemen.
Dat betekent ook dat de komende decennia de stad op z’n kop staat van de
bouwactiviteiten. Utrecht stelt dat het ‘één van de uitdagingen’ van het
programmabureau Stadspromotie is om de stad in deze periode ‘aantrekkelijk
te houden voor verschillende doelgroepen’.
Grote sport- en culturele evenementen die op het programma staan, zijn het
Grand Départ van de Tour de France in 2010 (dat Utrecht nog steeds graag wil
binnenhalen) en de Vrede van Utrecht-viering in 2013 en Europese Culturele
Hoofdstad in 2018.
Het programmabureau Stadspromotie wordt de spin in het web om ‘het merk’
Utrecht te promoten. Bij de campagne wil de gemeente samenwerken met bedrijven, maar ook met andere
partners die een belangrijke (inter)nationale uitstraling hebben. Utrecht
denkt daarbij aan de universiteit en hogescholen, de culturele sector,
festival- en evenementenorganisatoren, de Jaarbeurs, de horeca en het
bedrijfsleven.