Studenten proberen met ‘immersieve’ journalistiek de generatie Z te bereiken

Interactieve apps, spelletjes en Whatsapp-lovestories: nieuwe concepten schrijven misschien wel geschiedenis.

Vandaag zijn studenten én docenten van de opleidingen Journalistiek en Communication & Media Design (CMD) samen bij de NOS om daar samen een oplossing te vinden voor de white spot die Generatie Z (18 tot 25 jaar) nu is voor de omroepen.  Vier groepen bedenken een concept voor een ‘immersieve’ journalistiek productie.

‘Immersieve journalistiek’, wat moet iemand zich daarbij voorstellen? Yael de Haan, lector van het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie , kreeg van het SIA subsidie om twee jaar lang onderzoek te doen naar deze vorm van journalistiek. Ze vertelt met enthousiasme: ‘Letterlijk betekent “immersief” “onderdompelend”. Maar het gaat erom hoe je de gebruiker van een journalistiek product zoveel mogelijk kunt laten beleven wat je wilt overbrengen. Daarin speelt interactie een grote rol. De gebruiker kan om zich heen kijken en zelf kiezen welke weg hij op wil. Maar je kunt hem ook onderdompelen door hem bijvoorbeeld in een hete ruimte te zetten met junglegeluiden, om maar iets te noemen.’

De omroepen NOS, NTR, KRO-NCRV en VPRO experimenteren al met veel van dit soort producties en staan vaak op festivals met grote stellages.

Generatie Z

Deze ochtend gaan kleine groepen studenten en docenten van Journalistiek en CMD in hoog tempo aan de slag met de vier genoemde omroepen. Opdracht is het maken van een ‘immersieve’ journalistieke productie voor Generatie Z, een voor de omroepen vaak ongrijpbare generatie.

Die groep wordt gekenmerkt door paradoxen, vertelt De Haan. ‘De jongeren tussen de 18 en 25 willen duurzaam doen, maar ook ver op vakantie. Ze willen gezond zijn, maar ook een pilletje kunnen slikken. Ze willen hun privacy beschermen, maar zetten ook alles op sociale media. Voor de publieke omroep is het niet gemakkelijk ze te vangen.’

Samenwerken

Dat de opleidingen samenwerken, werd tijd, zo vindt projectleider Anne Nienhuis. CMD en Journalistiek zitten dicht bij elkaar in het gebouw en ze kunnen elkaar goed aanvullen in het werkveld, vindt ze. Bovendien is ze er zeker van dat de twee disciplines elkaar in de toekomst steeds vaker zullen tegenkomen in het beroepenveld. ‘De nieuwe generatie neemt geen genoegen met een simpel artikeltje en bovendien maakt de voortschrijdende technologie steeds mooiere dingen mogelijk.’

De Haan worstelt nog met de vraag hoe ze deze manier van samenwerken kan gieten in een onderwijsmodule. ‘Vandaag is iedereen hier vrijwillig, de studenten krijgen geen studiepunten , de docenten geen uren. Hoe integreer je zoiets in het bestaande onderwijs? Uiteindelijk zijn we gebonden aan toetsen en cijfers’, verzucht ze. ‘Dat is niet altijd de beste manier om creativiteit te stimuleren.’

Voor Instituutsdirecteur Hans de Clercq is zo’n dag koren op zijn molen. ‘Dit levert mooi onderwijs op voor onze toekomstige journalisten en ontwerpers. Tegelijkertijd draait het om vernieuwing voor de beroepspraktijk waarvoor we ze opleiden.’

Whatsapp- lovestories

Dat ze van elkaar leren, vinden de studenten vandaag ook. Vera (20) van CMD: ‘Ik ben goed in het bedenken van het concept en de techniek daarvoor. Maar de studenten Journalistiek weten beter wat er in het verhaal moet staan.’
Journalistiek-studente Sarah (19) noemt zichzelf minder creatief dan haar CMD-medestudent en steekt behoorlijk wat op vandaag. Al was het alleen al omdat ze voor het eerst van haar leven in het mediapark rondloopt. ‘Wat een oude gebouwen allemaal. Ik had het hipper verwacht.’

Liesbeth van de KRO-NCRV luistert aandachtig naar wat de studenten te zeggen hebben. Ze noemt het een leerzame ervaring. ‘Ik spreek de generatie Z door met ze samen te werken en begeef me op deze manier een paar uur in hun leefwereld.’

Om 13:00 uur mogen vier groepen in twee minuten hun ideeën pitchen. In sneltreinvaart komen de ideeën voorbij voor interactieve apps, spelletjes en Whatsapp- lovestories. Na elke minipresentatie volgt applaus. Om 16:00 uur kiest een driekoppige jury (met instituutsdirecteur Hans de Clercq en twee leden van de NPO Innovatieafdeling) het meest veelbelovende concept. En wie weet, schrijven ze vandaag geschiedenis.

Reageer!
Deel via...

Geef een reactie Let bij het reageren op onze spelregels.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *