Scholen bouwen in Nicaragua: ‘Leerzamer dan een Nederlandse stage’

Vier HU-studenten bouwen mee aan een school in Nicaragua. Zij lopen stage bij de Stichting SamenScholen.

Stichting SamenScholen zet zich sinds 2007 in voor beter onderwijs aan de oostkust van Nicaragua. Coördinator Kennis- en Praktijkbureau van het Instituut voor Gebouwde Omgeving (IGO), Karlijn van den Steenhoven, zit nu in Nicaragua. Zij heeft vijf maanden onbetaald verlof genomen van de HU om mee te bouwen aan een nieuwe school. Deze school wordt gebouwd in het dorpje Bum en zorgt ervoor dat 240 kinderen onderwijs krijgen.

Vier studenten van de HU zijn mee naar Nicaragua: Nathan Croes, student civiele techniek, en de bouwkunde-studenten Iris Vernooij, Bas Veerman en Alain Bettonviel. Zij leren tijdens deze periode meer over de basis van de bouwkunde. ‘Deze kennis krijg je helaas niet meer tijdens een Nederlandse stage,’ laat begeleider Van den Steenhoven weten.

Middle of nowhere

Het dorpje Bum ligt ver buiten de grote stad. Van den Steenhoven:  ‘Er is daar geen stroom of stromend water.’ Vijf uur lang moeten ze met een kano varen over de Rio Coco om terug naar de beschaving te komen. Dan hebben ze weer telefoon en internet. ​