Columns

Van de redactie: (Not) welcome

In de rubriek Van de redactie geven redacteuren wekelijks commentaar op een actuele gebeurtenis. Deze week: Nederland wil graag dat studenten naar het buitenland gaan. Maar hoe welkom zijn we nog onder het toenemend populisme?

We zijn bij Trajectum volop bezig met de voorbereiding van een themanummer over internationalisering. Heel belangrijk voor je ontwikkeling, die blik naar het buitenland. Dat vindt ook de overheid. Studenten en docenten moeten internationale ervaring opdoen, het stimuleren ervan vloeit voort uit de Bologna-akkoorden, die mobiliteit en doorstroom van bachelor naar master eenvoudiger moest maken. Studenten die voor hun studie in het buitenland hebben gezeten, vinden het vaak een ‘onvergetelijke’ ervaring en hebben sindsdien vrienden all over the world.

Vorige week kwam er een bericht bij ons binnen met de kop: ‘Trump: alleen beste wetenschappers nog welkom’. Met een decreet wil Trump het buitenlanders moeilijker maken om in de VS (tijdelijk) te werken en onderzoek te doen.

Het hoger onderwijs vreest ook voor de gevolgen van de Brexit. Wat gaat dit betekenen voor studenten als Engeland zich heeft losgemaakt? Misschien voor Engelse studenten nog wel spannender dan voor de Nederlandse.

Na de mislukte couppoging in Turkije vorig jaar en de noodtoestand die daarop werd uitgeroepen, sloot Erdogan een aantal onderwijsinstellingen omdat ze banden zouden hebben met de Gülen-beweging. Er studeren veel Nederlandse studenten met een Erasmusbeurs in Turkije. Vooralsnog is er geen negatief reisadvies voor studenten, maar wat gebeurt er als Erdogan straks meer macht heeft?

Het populisme viert hoogtij. ‘Nederland voor de Nederlanders’, ‘Au nom du peuple’, let’s make America great again’. Allemaal verkiezingsslogans van politici die terugwillen naar ’toen het nog fijn was’. Welkom of niet welkom, dat wordt spannend de komende jaren, met deze mensen aan de macht.