Columns

Verkeerde conclusies

In het gratis maandblad Clou van de MOA (MarktOnderzoek Associatie) werd onlangs uitgehaald naar journalisten die geen kennis van marktonderzoek zouden hebben en alleen maar op zoek zijn naar sappige conclusies. In het weekblad Marketing Tribune gaat men daarop door en zegt Beate van Dongen, partner VODW marketing, dat marketeers het ook niet zo nauw nemen met de betrouwbaarheid. Dat wordt weer beaamd door Thecla Schaeffer, executive strategy director bij FHV BBDO: ‘60 procent wordt al gauw tweederde’. En dan komen de reacties binnen van bureaus die zich aangesproken voelen en individuen die een duit in het zakje doen.

We zien dit ook terug bij de vele onderzoekjes op de hogeschool om alles meetbaar te maken. Terwijl het soms niet meer dan indicaties zijn, worden er zware conclusies aan verbonden. Een voorbeeld is de NSE (Nationale Studenten Enquete), waar de uitslag in twee groepen verdeeld zijn: propedeuse en hoofdfase studenten. De laatste groep worden vragen gesteld over de afstudeerrichting, op basis waarvan ze vaak hun studiekeuze hebben bepaald. Studenten uit jaar 2 hebben er nog geen les in gehad, zijn daarin teleurgesteld en reageren negatief. Is de afstudeerrichting niet goed, of dat deze pas in jaar 3 aan bod komt? Dat is niet na te gaan.