Columns

Weet je al wat je gaat stemmen?

Huib. Foto: Kees Rutten

Huib de Zeeuw is docent aan de opleiding Journalistiek. Zijn column verschijnt om de week bij Trajectum.

Waar vinden de op één na grootste verkiezingen plaats? Is dat de Verenigde Staten? Nee. Brazilië? Nee. Nigeria? Nee. Indonesië? Ook niet.

Het is op ons eigen continent. Het zijn de Europese parlementsverkiezingen van 6 tot 9 juni. Jij mag net als ruim 400 miljoen andere Europeanen je stem uitbrengen. Maar grote kans dat je over deze verkiezing nog weinig hebt gehoord. Het is al over zes weken, maar het leeft niet echt.

Ik heb geen enkele verkiezingsposter of een verkiezingsfilmpje gezien. Politieke partijen geven hier weinig geld voor uit met als gevolg dat bijna niemand de parlementariërs in Brussel kent.

In de colleges over internationale politiek merk ik ook dat studenten weinig kennis hebben over de Europese politiek. Eén van de tentamenvragen was op het oog heel simpel: Leg uit wat de belangrijkste verschillen zijn tussen de Europese Commissie, Europese Raad en het Europarlement?

Voor veel studenten was dit een enorm struikelblok. Een deel wist wel dat je mag stemmen voor het Europees Parlement, maar niet wat de verschillende bevoegdheden zijn van de belangrijkste Europese instituties.

Rusland en China weten dit wel en die landen nemen deze verkiezingen uiterst serieus. Check de berichtgeving over de radicaal-rechtse website Voice of Europe en de arrestatie van een medewerker van de Duitse AfD-lijsttrekker. Beïnvloedingsoperaties, omkoping en het versturen van nepnieuws: zo saai is de aanloop van deze Europese verkiezing niet.

Daarom is het ook zo belangrijk om in het hoger onderwijs aandacht te besteden aan Europa. Een goed voorbeeld hiervan is het project EUfactcheck, dat door twee van mijn collega’s is opgezet. Van 12 tot 17 mei verdiepen veertig studenten van tien Europese universiteiten zich in factchecks en gaan ze ook politieke en maatschappelijke uitspraken over de Europese verkiezingen factchecken.

En de grootste verkiezing ter wereld vindt op dit moment plaats. Zoek zeker op waar dat is en waarom ook die verkiezingen belangrijk zijn.