Wil Weg Dag: het internationale studentenleven in infographics

Aarde, internationalisering

Het is de week van de Internationale student en de Wil Weg Dag komt eraan: op 20 november organiseert het International Office van de HU weer deze jaarlijkse markt en workshops. De bijeenkomst is voor iedereen die voor zijn of haar studie aan de HU naar het buitenland wil.

Op de markt kun je alle informatie verzamelen die je nodig hebt. Inspiratie is te vinden bij de workshops ‘How to choose your stay abroad?’ en ‘How to find an internship abroad?’. Daarnaast kun je in gesprek met studenten die al buitenlandervaring hebben opgedaan. Zie ook het hele programma.

Infographics

Voor Trajectum leek deze Going Abroad Fair een goede aanleiding om studenten van de minor Datavisualisaties aan het werk te zetten. Ze maakten een fraaie serie infographics over internationalisering. Bij deze publiceren we een selectie.

Deze infographics en datavisualisaties zijn gemaakt door studenten van de minor Datavisualisatie & Infographics van de Hogeschool Utrecht. Al hun werk kun je terugzien op het blog Datavis.

Aantal inkomende studenten naar de HU

Gemaakt door Sophie Saes en Vinnie Schuurman

Naar welke studentenstad kun je het beste heen?

Welke stad is voor studenten het meest betaalbaar? Welke stad vinden studenten zelf het meest wenselijk? De ‘QS World University Ranking’ geeft hier antwoord op.

De uiteindelijke ranking is een samenvoeging van zes categorieën: universiteiten-rankings, studentenmix, wenselijkheid, wervingsplaats, betaalbaarheid en meningen van studenten.

In de visualisatie is gekeken naar de top vijf in de categorieën ‘wenselijkheid’, ‘betaalbaarheid’ en ‘algemeen’.

Wenselijkheid draait om de volgende factoren: economie binnen het land, bbp, veiligheid, zorg, corruptie en de wensen van studenten. Bij betaalbaarheid is gekeken naar: collegegeld, de Big Mac index en iPad index en de kosten van leven.

Een klein lichtpuntje voor Nederland. Amsterdam staat pas op de 27ste plaats op de algemene ranking, maar scoort een mooie derde plek op het gebied van wenselijkheid.

Door op de iconen te klikken, verschijnt er een pop-up die meer informatie per stad verstrekt.

Bron:QS

Gemaakt door Robin den Braber en Priscilla Jekel

Waar gaan studenten naartoe (wereldwijd)?

Gemaakt door Medzo Seck en Ruud van Rooijen

Je ziet de top 10 (en Nederland ter referentie) van landen die internationale studenten ontvangen. Naast te verwachten landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk staan ook Rusland en Maleisië ertussen.

Bron: Unesco

De bestemmingen van Nederlandse studenten

Uit cijfers van Nuffic blijkt dat de meeste Nederlandse studenten die in het collegejaar 2015-2016 enige tijd in het buitenland studeerden naar België gingen. Maar liefst 5.585 van de 10.273 studenten kozen voor een studieprogramma bij onze zuiderburen.

De top 10 bestemmingslanden van Nederlandse studenten ziet er als volgt uit:

Gemaakt door Flip Zandanel en Floor Vork