Dikke onvoldoende voor verbouwde locatie Heidelberglaan

Het nieuwe huisvestingsconcept van de verbouwde locatie Heidelberglaan 7 krijgt weinig bijval van de medewerkers. Zij geven de nieuwe huisvestingssituatie gemiddeld een schamele 4, blijkt uit een onderzoek van de HU.

UPDATE: Ook NRC besteedt aandacht aan de huisvestingsrapporten. De krant baseert zich vooral op het totaalrapport en de evaluatie van het onderzoeksbureau. Conclusie van NRC: Nieuwe manier van werken is geen feestje.

De locaties van de HU in het centrum van de stad  verhuizen naar het Utrecht Science Park (USP).  Daartoe wordt een nieuw gebouw gerealiseerd  en  de  bestaande panden op het USP flink  gerenoveerd. Volgens het ingevoerde  huisvestingsconcept het Nieuwe Werken en  Leren  hebben de meeste  medewerkers geen  eigen  kantoor maar werken ze zij aan zij met  studenten  op verschillende soorten flexplekken.

De locatie Heidelberglaan 7 is het eerste gebouw met het nieuwe concept en biedt sinds september vorig jaar onderdak aan Faculteit Gezondheidszorg  en het Institute for Life Sciences and Chemistry. Afgelopen februari heeft een enquête plaatsgevonden. ‘In de toonzetting bij de open vragen en  opmerkingen zie je veel emotie en er is een overwegende negatieve beleving van de werkomgeving bij medewerkers’, concludeert het Centre for People  and Buildings, dat het onderzoek uitvoerde.

Onvoldoende draagvlak
 80 procent van de medewerkers vindt dat er onvoldoende draagvlak is voor het huisvestingsconcept en 68 procent stelt dat er niet adequaat is  gereageerd op klachten over de huisvesting. Een flinke groep (40 procent) is van oordeel dat het gebouw niet geschikt is voor onderwijs (18 procent vindt van wel en 40 procent is neutraal). Het delen van werkplekken door medewerkers en studenten is voor 86 procent een bron van ergernis.

De lijst met klachten is fors, zo valt te constateren. Over de openheid van de werkomgeving is 69 procent ontevreden, de indeling telt 56 procent ontevredenen en over de opbergmogelijkheden is 86 procent negatief. Ook zijn grote groepen niet content met het binnenklimaat (61 procent) en de akoestiek (76 procent). Bijna 90 procent van de medewerkers zegt vaak afgeleid te worden door bewegingen in de omgeving.

Overlegruimtes
Ook op de werkplekken is veel kritiek. Een meerderheid is ontevreden over de functionaliteit en comfort en ook het aantal schiet tekort. Over de kwaliteit van verschillende overlegplekken zijn de meningen verdeeld: 42 procent is er niet blij mee terwijl 31 procent ze prima vindt. Het gros van het personeel vind het aantal overlegruimtes te weinig. Over de praktijkruimtes voor het onderwijs is een groot aantal goed te spreken.

Driekwart van de medewerkers is van oordeel dat de nieuwe werkomgeving niet bijdraagt aan de eigen productiviteit of aan die van het team. Zo’n 60 procent vindt dat de communicatie tussen collega’s en met studenten belemmerd wordt door de omgeving. Het gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe ideeën is volgens tweederde problematisch. Ruim 80 procent heeft problemen met het kunnen concentreren en 89 procent ervaart een gebrek aan privacy.

Niet trots
De stellingen dat het huisvestingsconcept goed uitpakt voor de samenwerking tussen de opleidingen, tussen onderzoek en de praktijk en met de partners op het Utrecht Science Park is ruim 50 procent het oneens. Ook zegt zo’n 50 procent niet trots te zijn op de nieuwe werkomgeving en het onaantrekkelijk te vinden voor studenten. Een overgrote meerderheid van de medewerkers pleit voor aparte ruimtes voor docententeams.

Positieve elementen zijn er ook enkele. Zo zijn velen tevreden met de goede bereikbaarheid van het gebouw, vindt tweederde dat ze voldoende geïnformeerd zijn over de huisvesting en is een grote groep blij met de geboden mogelijkheden om elders te werken.

Andere locaties
Er zijn ook enquêtes gehouden onder het personeel op de andere locaties in Utrecht. De uitkomsten zijn niet representatief, maar net als de resultaten van de Heidelberglaan wel gepubliceerd. De studentenenquête gaat 11 april van start. Op basis van het totale onderzoek, dat gehouden wordt in opdracht van het programmateam Herhuisvesting en de Hogeschoolraad, wordt een advies opgesteld voor de stuurgroep Huisvesting.