Geen enkele stem, toch verkozen

Meedoen met de verkiezingen, geen enkele stem krijgen en toch verkozen worden: dat gebeurde meerdere studenten bij twee opleidingscommissies tijdens de tussentijdse verkiezingen, waarvan de uitslag woensdag 27 mei bekend is gemaakt.

Bij de opleidingscommissie (OC) journalistiek waren er acht kandidaten voor zes zetels. Vier van hen kregen tussen de één en vijf stemmen van medestudenten en werden direct verkozen. Op de andere vier had niemand een stem uitgebracht. Hierop volgde een loting voor de selectie van de overige twee commissieleden.

Hetzelfde gebeurde bij de gemeenschappelijke opleidingscommissie (GOC) van gebaren, taal & dovenstudies (GTD). Hier stelden zich negen studenten kandidaat tegenover acht beschikbare zetels. Twee studenten met één en drie stemmen kregen meteen een plek toegewezen. Loting onder zeven studenten zonder stem leverde zes commissieleden op.

Lage opkomst
De opkomst bij studenten voor opleidingscommissies is bedroevend laag, signaleerde Mathi Vijgen, voorzitter van de Kiescommissie. Voor de GOC GTD stemde 0,8 procent, bij de OC journalistiek maakte 0,9 procent de virtuele gang naar de stembus terwijl bij technische bedrijfskunde 8,2 procent de moeite nam.

Vijgen pleitte tijdens de ‘uitslagborrel’ voor afschaffing van de verkiezingen voor OC’s en GOC’s. Verkiezingen zijn ingewikkeld, kosten geld en tijd terwijl opleidingscommissies zelf studenten kunnen werven, is het idee. Een voorstel van die strekking van de Hogeschoolraad (HSR) ligt al enige tijd bij het college van bestuur. ‘Wellicht moeten we opnieuw de discussie met het college voeren’, zei hij.

Personeelsraad
Ook de opkomst bij de studentengeleding van de faculteitsraden en HSR is laag. Voor de HSR stemde 1,3 procent en de faculteitsraden van Maatschappij en Recht, Natuur en Techniek en Economie en Management trok respectievelijk 1,2; 3,0 en 4,2 procent van de studenten. Voor de Personeelsraad van HU Diensten nam een kwart van het ondersteunend personeel de moeite te stemmen.

Van de vijf vacante studentenzetels in de HSR wordt één plaats opgevuld door de partij Forum. Die bezet al enkele plekken in de raad van de faculteit Economie en Management en zit nu voor het eerst in de HSR. Richard Gertsen kreeg 140 voorkeurstemmen. De overige vier plaatsen worden ingenomen door de fractie MUST, die de grootste studentenpartij in de HSR blijft.

Bij deze tussentijdse verkiezingen waren slechts bij een beperkt aantal raden en commissies verkiezingen nodig. Veel personeelsleden zijn voor twee jaar gekozen en zitten nog een tijdje. Bij nogal wat raden en commissies zijn evenveel of minder kandidaten dan er zetels te verdelen zijn, waardoor verkiezingen overbodig zijn. De nieuwe leden treden 1 september aan.

De volledige uitslag staat hier (inloggen).