Lifestyle

Heftige huisbazen (2): ‘Mijn huisbaas veranderde zomaar het slot’

Gedoe over de huur, moeilijke communicatie of discussies over wie welk gebrek moet oplossen. Studenten hebben wel eens ruzie hun huisbaas. Maar wat doe je als je huisbaas elke week boos op de deur staat te bonzen? Als hij geldproblemen heeft of zomaar het slot verandert? De serie Heftige huisbazen zoekt antwoord op deze vragen.

Ex HU-studente Lisa  is dringend op zoek naar een rustige kamer in Utrecht en omgeving. Via via komt ze terecht bij een appartement in Woerden. De huisbaas is misschien een tikkeltje verlegen, maar verder lijkt alles in orde. Plotseling ontstaan er spanningen en verandert hij het slot van de deur. Lisa kan haar eigen huis niet meer in.

Als Lisa aan het begin van dit schooljaar begint met de studie Leraar Engels Tweedegraads, wil ze graag in de buurt van Utrecht wonen. Ze komt terecht bij een student die zijn appartement illegaal aan haar wil onderverhuren. Hij verhuurt het appartement dus zonder toestemming van de eigenaar. Lisa wil graag vlakbij Utrecht wonen, daarom gaat ze hiermee akkoord: ‘Alles was goed afgesproken. Hij had zelfs een contract voor mij opgesteld en vroeg me nog of ik daar een kopie van wilde. Ik was een beetje naïef en dacht dat het wel goed zat, dus ik hoefde geen kopie. Dat was een grote fout.’

Haar ‘huisbaas’ (de student) komt regelmatig langs om haar te helpen met kleine dingetjes in het huis. ‘Op een gegeven moment bleef hij maar langskomen, ook al had ik zijn hulp niet meer nodig’, zegt Lisa. ‘Dan appte hij een paar minuten van tevoren en stond hij opeens voor de deur.’ Soms staat hij zelfs plotseling in de gang of zit hij op de bank als ze thuiskomt. ‘Ik schrok me telkens dood’, zegt Lisa.

Gokschulden
Na een paar maanden vertelt haar huisbaas dat hij gokschulden heeft en op straat staat. Hij wil bij Lisa blijven slapen. ‘Ik kende die gast amper, dus dat wilde ik niet. Toen werd hij heel boos. Uiteindelijk maakte hij een grote dick-move en heeft hij het slot veranderd toen ik niet thuis was.’

Lisa kan haar eigen huis niet meer in, terwijl al haar spullen, inclusief laptop, nog binnen liggen. De huisbaas wil haar de nieuwe sleutels niet geven, dus belt ze met de politie en de organisatie waarvan het appartement is. ‘Die wilde dat ik hem zou aangeven, maar ik was bang om zelf in de problemen te komen dus dat heb ik niet gedaan. De politie zei dat ik via een raam naar binnen mocht klimmen. Als dat niet lukte, moest ik terugbellen en kwamen ze me helpen.’

Uiteindelijk geeft de huisbaas haar de sleutel. Lisa pakt gelijk haar spullen en zegt de huur op. Ze logeert tijdelijk bij een vriend en trekt uiteindelijk weer bij haar ouders in.

Wat te doen als je in dezelfde situatie zit als Lisa?

Het huurteam adviseert allereerst om niet illegaal onder te huren. Zonder toestemming van de eigenaar is de onderhuur illegaal en kan het Huurteam niks doen. Als de gemeente Utrecht erachter komt dat je ergens illegaal woont, kan het huis ontruimd worden en sta je op straat met kans op een boete van 340 euro.

Mag een huisbaas zomaar het slot veranderen?
Nee. Als dit gebeurt, adviseert het Huurteam om naar de politie te gaan. Bij een normale huurovereenkomst mag je het slot door een bedrijf open laten maken en daarbij de verhuurder voor de kosten op laten draaien.

Wat zijn de rechten van een legale onderhuurder?
Als de onderhuur legaal is (met toestemming van de eigenaar), kan het Huurteam de onderhuurder helpen. Maar let op: een onderhuurder kan alleen een proces starten tegen de hoofdhuurder, dat is de persoon die de kamer onderverhuurt). Zegt die hoofdhuurder de huur op? Dan kan je de nieuwe hoofdhuurder worden, maar alleen als de woningeigenaar het goed vindt. Wil hij dit niet, dan heb je geen huurbescherming en moet je eruit. En vertrekt de hoofdhuurder zonder de huur op te zeggen? Dan word je automatisch de nieuwe hoofdhuurder.

Bij een normale huurovereenkomst (geen onderhuur) heb je altijd huurbescherming. Dit betekent dat de huisbaas je niet zomaar op straat kan zetten. Ook niet als hij gokschulden heeft.

Check ook: Heftige huisbazen (1)