HU-studenten varen op oud zeilschip naar Engeland

Wie zich volgende week in de Rotterdamse Veerhaven bevindt, kan het gevoel krijgen alsof hij een tijdreiziger is. Maandag ligt de haven vol met klassieke en VOC-achtige zeilschepen van Race Of The Classics. Klaar om te vertrekken richting Engeland, met ruim vijfhonderd studenten aan boord van de schepen.

Jeroen Versteeg (22) zeilt samen met een team van tien andere HU-studenten de ‘De Rees,’ zoals Race Of The Classics door studenten genoemd wordt. Jeroen wordt gezien als ‘de veteraan’ van het gezelschap: ‘Dat is een beetje ons grapje, want dit is de derde keer op een rij dat ik meega,’ zegt hij. Hun schip, de Safier, is ruim 24 meter lang. Daarnaast varen er ook grotere schepen mee, met daarop teams van dertig tot veertig studenten.

‘De Rees’
Race Of The Classics is 28 jaar geleden bedacht door twee studenten van de Amsterdamse Academie, met als doel het contact tussen studenten van verschillende opleidingen te stimuleren. Het evenement is volgens de website van ‘De Rees’ inmiddels uitgegroeid tot ‘de grootste zeilrace voor studenten op klassieke schepen.’ Waar de vloot precies heen vaart, is van tevoren niet bekend. Op de dag zelf wordt naar het weer gekeken en op basis daarvan een koers uitgezet.

De teams die meedoen aan De Rees kunnen verschillende prijzen winnen, waaronder de Challenge Cup. Dit is de prijs van het schip dat de beste overall score heeft behaald na het zeilen van de etappes. Het team dat het beste gebruik heeft gemaakt van de media voor promotie, wint de Media Award en daarmee een budget voor volgend jaar. Dit budget wordt pas op het laatste moment bekend gemaakt.

Oversteken naar Engeland
Jeroen heeft zin in de oversteek naar Engeland: ‘Voor mijn gevoel is er weinig wind, maar ik denk dat het hard genoeg waait om er te komen.’ Tijdens de oversteek moet er ook ’s nachts op de boot gewerkt worden. ‘Dat is best zwaar, maar ook hartstikke leuk. Je hebt uitzicht op de kust en je ziet de boten om je heen.’ De studenten wisselen elkaar ’s nachts af en houden elkaar goed in de gaten. ‘Als iemand er echt even doorheen zit, zoeken we vervanging,’ aldus Jeroen.

Vorig jaar waren de weersomstandigheden slecht en de golven te hoog, waardoor alle schepen van Race Of The Classics in de haven moesten blijven. De wind was soms zo hard, dat Jeroen zichzelf moest inhaken: ‘dat betekent dat je je reddingsvest vastmaakt aan een touw op de boot. Dat vond ik echt gaaf!’

De vloot keert na een week weer terug naar Nederland. Zondag 10 april meren de schepen achter het Centraal Station van Amsterdam aan. Race Of The Classics wordt daarna afgesloten met de PortSide Party. Aan het einde van het feest wordt bekend welke teams een prijs hebben gewonnen.

Jeroen acht de kans om De Rees te winnen klein: ‘De grotere schepen hebben meer vaart bij harde wind dan het schip waar wij op varen.’ Het team gaat daarom voor het winnen van de Media Award en is tijdens De Rees dagelijks te volgen via vlogs.

Foto: Het eerste team van de HU op zeilboot de Safier