Oudenoord 700 verkocht aan kunsthogeschool

Het pand Oudenoord 700, één van de locaties van de faculteit Natuur en Techniek, is verkocht aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Met ingang van 1 september wisselt het gebouw van eigenaar. De HU huurt het pand vervolgens tot 1 augustus 2015.

Dat maakte het college van bestuur vandaag bekend met een bericht op Sharepoint (inloggen). Het koopcontract van Oudenoord 700 wordt op 2 juli ondertekend. Vijf jaar geleden is het gebouw voor 18,5 miljoen euro verbouwd. De verkoop van de drie onderkomens van de FNT in de stad vormt een onderdeel van een ingrijpend huisvestingsplan, waarbij de faculteit in 2016 naar De Uithof verhuist.

De HKU zal enkele dagdelen per week gebruik gaan maken van de collegezalen in Oudenoord 700 en de Koningsbergerstraat, het voormalige gebouw van fusiepartner Hogeschool Domstad. Het Instituut Engineering and Design, de huidige gebruiker van het pand aan de Oudenoord, zal met ingang van augustus 2015 tijdelijk elders worden gehuisvest. Gedacht wordt aan Nijenoord 1, waar de instituten ICT en Gebouwde Omgeving zijn ondergebracht.

Met de komst van de HKU blijft de ‘belangrijke maatschappelijke functie van hoger onderwijs voor dit deel van de stad behouden’, stelt het college in het bericht. De kunsthogeschool wil meerdere disciplines in het gebouw onderbrengen en er een stadscampus vormen.

De overdracht aan de HKU is een belangrijke stap in de plannen voor herhuisvesting van de HU. In De Uithof verrijst een nieuw gebouw terwijl de bestaande panden aldaar worden gerenoveerd. Het onderkomen van de faculteit Gezondheidszorg wordt afgestoten. Ook het college van bestuur en ondersteunende diensten komen naar De Uithof.