Petitie voor behoud docent bij technische bedrijfskunde

Studenten springen in de bres voor docent Martin van Haastrecht van de opleiding technische bedrijfskunde. Zijn tijdelijk contract wordt niet omgezet in een vaste aanstelling. Studievereniging Ingenium en faculteitsvereniging Cabo Bianci zijn een petitie gestart en eisen dat het 'gedwongen vertrek' ongedaan wordt gemaakt.

‘Martin weg? Dat laten we toch niet gebeuren’, luidt de aanhef van de petitie van de 'Commissie behoudt Martin van Haastrecht' van de studentenverenigingen. Dinsdag 31 maart is het protest online gezet en een dag later zijn er meer dan 280 ondertekenaars. Het contract van de docent procesmanagement, bedrijfseconomie en it-finance, die sinds oktober 2012 in tijdelijke dienst is, verloopt per 1 september 2015. Het wordt volgens de studenten niet omgezet in een vast dienstverband omdat hij niet over een masterdiploma beschikt.

Studenttevredenheid
In een begeleidend schrijven van zes pagina’s roemen zij de kwaliteiten van Van Haastrecht. Hij kan droge stof vertalen naar de praktijk, geeft succesvolle opfriscursussen statistiek en heeft volop persoonlijke aandacht voor de studenten. Vorig jaar was Van Haastrecht een van de vijf genomineerden van de verkiezing van Docent van het Jaar. ‘Hij geeft duidelijk een positieve bijdrage aan de studenttevredenheid’, schrijft de commissie, die 'met hoge urgentie' adviseert 'dat Martin van Haastrecht’s gedwongen vertrek ingetrokken wordt’.

Docenten bij de HU dienen in principe te beschikken over een master, maar daar zijn uitzonderingen op mogelijk. Do Blankestijn, directeur van het Institute for Engineering and Design, bevestigt dat het contract met de docent per september niet wordt omgezet in een vast dienstverband. Dat heeft te maken met afspraken die er met hem zijn gemaakt bij zijn tijdelijke aanstelling. Vanwege de privacy wil de directeur geen uitsluitsel geven over de preciese afspraken. Hij waardeert de betrokkenheid van de studenten, maar de petitie verandert niets aan het genomen besluit.

Foto uit filmpje bij verkiezing Docent van het Jaar.