5 miljoen kinderen beperkt naar school door oorlog Oekraïne

De oorlog in Oekraïne heeft de scholing van meer dan 5 miljoen kinderen verstoord, meldt Trouw. VN-organisatie UNICEF wil daarom meer internationale steun zodat de kinderen niet verder achterop raken.

De oorlog duurt al bijna een jaar en heeft duizenden scholen in Oekraïne beschadigd of vernietigd. Meer dan 1,9 miljoen kinderen volgen digitale lessen en ongeveer 1,3 miljoen een combinatie van lessen op locatie en online. Dat digitale onderwijs is volgens UNICEF een ‘voortdurende uitdaging’ doordat Rusland de Oekraïense stroomvoorzieningen blijft aanvallen.

Ook buiten Oekraïne gaat het niet goed met het onderwijs van kinderen. Twee derde van hen staat niet ingeschreven in het onderwijssysteem van het land waar ze verblijven. Dat kan ook komen doordat ouders hun kinderen online Oekraïense les laten volgen in de hoop snel naar huis terug te gaan.