800 ondertekenaars eisen stellingname UvA over Israël/Palestina

Studenten, alumni en medewerkers van de Universiteit van Amsterdam willen dat de UvA de acties van Israël veroordeelt, schrijft Volkskrant. De brief aan het college van bestuur is ruim 800 keer ondertekend.

Het college van bestuur zegt geen stelling te willen nemen in de oorlog. ‘Voor ons is het belangrijkste nu om de onderlinge rust te bewaren en ervoor te zorgen dat erover kan worden gesproken met respect voor iedereen binnen onze muren’, zegt de cvb-voorzitter.

Vorig jaar veroordeelde de UvA de aanval van Rusland in Oekraïne expliciet. Dat er nu geen standpunt wordt ingenomen, schiet bij ondertekenaars in het verkeerde keelgat. Ook vinden ze het onbegrijpelijk dat het universiteitsbestuur geen bijeenkomst over de oorlog heeft georganiseerd. Het cvb zegt dat liever aan faculteiten en studentenorganisaties zelf over te laten. ‘Als er behoefte is om iets te organiseren, dan faciliteren wij dat.’