Foto van de week

Gevangen in de tentamenweek

Foto: Kees Rutten

Het is weer die tijd van het jaar: tentamenperiode. De laatste loodjes voor de zomervakantie. Op de foto lijkt het net of de studenten achter de tralies zitten en waarschijnlijk voelen ze zich ook wel een beetje zo. Urenlang leren in hun studentenkamertje, een tentamen mnaken en weer terug. Blokken maar.

De oplettende kijker ziet niet twee, maar drie studenten. Eén zit verscholen achter die tralies. Maar voor de surveillant zal ze vast niet onzichtbaar zijn. Tussen iedereen zit een grote afstand. Misschien wel anderhalve meter, al willen we liever niet meer terug denken aan die fase.

Op elke tafel liggen mappen. Ze liggen dicht, dus bevatten vast geen antwoorden. Misschien zitten er verslagen in, die meetellen voor het tentamen. De student rechts houdt haar hand voor haar oor. Wellicht zit een medestudent te snuffen of met zijn pen te tikken.

Nog even en dan gaan de deuren van de ‘gevangenis’ weer open. De zomervakantie staat voor de deur.