Het idee dat studenten de kwaliteit van onderwijs kunnen beoordelen door het enkel te volgen is een misvatting, betoogt de Amerikaanse onderzoeker Daryl Close van de Heidelberg University in Ohio, in Science Guide. Daarnaast kunnen studentevaluaties de academische vrijheid ondermijnen, waarschuwt hij.
Het gebruik van studentevaluaties bij personeelsbeleid is bovendien onethisch, stelt de onderzoeker. Hij analyseerde de wijdverbreide praktijk in het hoger onderwijs. Zijn conclusie is dat er geen consensus bestaat over wat ‘effectief onderwijs’ nu precies inhoudt, terwijl studentevaluaties pretenderen dit te meten.
Studenten ontberen de pedagogische kennis en ervaring om onderwijs te begrijpen en te evalueren. Bovendien is vaag wat ze precies doen bij het invullen. Beoordelen ze, meten ze, of rapporteren ze? Deze onduidelijkheid maakte de evaluaties waardeloos.
Het onderzoek toont aan dat evaluaties kunnen leiden tot onterechte negatieve beslissingen over docenten. En anonieme evaluaties kunnen leiden tot morele ontkoppeling en ongewenst gedrag, zoals ongefundeerde kritiek en beledigingen.