De Omslag: over de moeilijke strijd tegen studie-uitval aan de HU

Op de HU vallen veel meer studenten uit in het eerste jaar dan bij andere grote hogescholen. Ook kampt de HU met een groter aantal langstudeerders. Waarom is dat? En wat is hiertegen te doen? De Omslag zoekt de antwoorden.

Lees hier De Omslag

Het meest uitgesproken is Rick Ikkersheim. Volgens de projectleider studiesucces zit uitval en langstuderen in de cultuur van de HU-organisatie en ademt het onderwijs lage verwachtingen. De oplossing zoekt hij in ‘het primaire proces’, met betrokken en didactisch vaardige docenten die oog hebben voor eerstejaars.

In Rotterdam werd flink in de buidel getast voor een vijfjarig programma om het studiesucces te vergroten. Niet zonder resultaat. Hogeschool Rotterdam is nu een van de best presterende hogescholen. De Omslag interviewde lector Helen Klatter van deze hogeschool. De sleutel ligt volgens haar in het op orde brengen van de onderwijskwaliteit.

• En verder in De Omslag:
    Collegelid Eva Reuling, verantwoordelijk voor het tegengaan van uitval en langstuderen, wil vooral niet sturen van bovenaf, maar is wel voor een systematische aanpak. Ze hoopt dat directeuren en opleidingen het oppakken.
  • Associate lector Remco Coppoolse over een systemische blik in plaats van quick fixes tegen studieuitval.
  • En een reportage vanuit de StudieHUiskamer, over de dagelijkse werkelijkheid: ‘Voor mij komt hier alles samen: Hoe gaan we om met onze studenten, hoe werken de systemen, en hoe zorgen we dat ze alles krijgen om zich goed kunnen ontwikkelen?’

Lees hier De Omslag