Brief aan studenten: ‘Maak bezwaar’

De voorzitters van alle 36 hogescholen in Nederland spreken zich in een mail aan hun studenten uit tegen de bezuinigingen van het kabinet op het hbo en tegen de langstudeerboete. ‘We willen geen nieuwe pechgeneratie!’ stellen ze.

In de brief stellen ze dat minister Bruins de langstudeerboete moet schrappen. Het eindigt met een oproep om naar de actiesite www.voordetoekomstvannederland.nl te gaan en daar bezwaar te maken. De site is sinds 9 oktober online en kende al 10.000 ‘bezwaarschriften’. De brief gaat in totaal naar 460.000 studenten dus naar verwachting zal die 10.000 snel worden overschreden.

Aanscherpingen

Eerder deze week maakten de hogescholen via Vereniging Hogescholen ook al bezwaar tegen plannen van de minister van Onderwijs. Daarbij gaat het omaanscherpingen van het Wetsvoorstel Internationalisering in Balans. ‘Nederlands moet in het hbo en wo weer de norm worden, zowel qua onderwijs, als de bestuurstaal’, schrijft hij aan de Tweede Kamer.

Er blijven uitzonderingen bestaan, maar de mogelijkheden daarvoor worden kleiner. Bij ’tekortsectoren’ en regionale omstandigheden zijn er nog mogelijkheden. Maar op het criterium van ‘internationale uniciteit’ kan slechts een klein aantal opleidingen een beroep doen, stelt de minister.

Hij onderbouwt zijn benadering nog met een verwijzing naar Vlaanderen. Daar zijn de regels al strenger: ‘Het Vlaamse stelsel laat zien dat het handhaven van Nederlands als norm de kwaliteit en reputatie van instellingen niet in de weg hoeft te staan.’

Bestaande opleidingen

De Vereniging Hogescholen is dus ook ongelukkig over deze aanscherping. ‘Het kabinet wekt ten onrechte de indruk dat het Nederlands in het hbo onder druk staat’, meldt het op de website. ‘Dat is niet het geval. 92 procent van de hbo-opleidingen wordt gewoon in het Nederlands aangeboden.’ VH-voorzitter Maurice Limmen zegt: ‘De minister schiet met een kanon op een mug, waarbij nodeloos veel kapotgaat.’

De organisatie vraagt om de bestaande Engelstalige hbo-opleidingen bij de maatregelen te ontzien.